2020-11-20
Text: Fridah Jönsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets VD
PostNords medarbetare gör allt från att dela ut brev och paket till att tillverka appar och jobba med artificiell intelligens. Koncernchefen och vd:n Annemarie Gardshol sammanfattar koncernen både som en samhällsbärare och en godisfabrik.
Annemarie Gardshol blev vd för PostNord Sverige 2018 efter att ha haft en rad chefspositioner inom koncernen. Och är sedan 2019 även koncernchef för PostNord koncernen.
Annemarie Gardshol
Titel: Koncernchef och vd.
Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi, Chalmers och Imperial College i London, examen 1991.
En person jag skulle vilja få ett brev av: ”Axel Oxenstierna, som la grunden för posten, jag skulle vilja veta om det blev som han hade tänkt sig och om vi har förvaltat hans arv väl.”
En sak/vara jag ofta nätshoppar/beställer hem: Jag är en flitig beställare av blommor som jag skickar hem till andra.
Antingen/Eller
Vykort/Brev i kuvert
Hämta ut i butik/Hemleverans
Bläck/Blyertspenna
Postlåda/Brevinkast i dörren
Som en av Sveriges mest välkända samhällsfunktioner genomsyras hennes arbetsplats av en känsla av att bära landet framåt.
– Oavsett var du rör dig i Sverige ser du våra medarbetare eller våra brevlådor, lastbilar, cyklar och elbilar som åker förbi. Vi finns överallt och är ett bolag som får vardagen att fungera för alla som bor och verkar i landet. Vi har varit samhällsbärare i närmare 400 år, vilket blev extra tydligt i början av coronapandemin då vi klassades som samhällsviktig verksamhet. Vi har inte svikit Sverige en enda dag under pandemin, trots att vi tidvis har haft hög sjukfrånvaro har vi varje dag delat ut brev och paket i hela landet.
Att dela ut brev och paket är kärnan i PostNords verksamhet, men för att lyckas med den förändringsresa som bolaget går igenom behövs mycket annan kompetens. Ett prioriterat område är hållbarhet, där PostNord har målet att vara helt fossilfria år 2030, ett annat viktigt område framåt är ett ännu starkare digitaliseringsfokus.
– Vi står inför sjunkande brevvolymer och samtidigt en växande e-handel. För att lyckas på förändringsresan utbildar vi just nu PostNords alla 1 600 chefer i förändringsledning. Men det händer också mycket annat. Framtidens logistik ställer helt andra krav. På vår förändringsresa ska vi modernisera vår it-arkitektur och bli mer datadrivna, jobba mer med artificiell intelligens, machine learning och IoT lösningar samt bygga ett starkare varumärke. För att ställa om en så här stor verksamhet till att bli helt fossilfria måste vi titta på nya teknologier. Allt detta kommer kräva att vi fortsätter stärka och komplettera vår kompetens med ny. Vill man jobba med ett utvecklande förändringsarbete som ligger i framkant är vi som en godisfabrik!
PostNord har cirka 19 000 medarbetare i Sverige och Annemarie berättar att ledningen jobbar utifrån en diamant-modell (tänk en pentagon). Medarbetarna är högst upp, de två hörnen under är kunderna och mottagarna där PostNord är länken mellan de två, basen utgörs av kvalitet och lönsamhet. För ett företag som frekvent är synligt i media och som många har åsikter om är medarbetarnas PostNords medarbetare gör allt från att dela ut brev och paket till att tillverka appar och jobba med artificiell intelligens. Koncernchefen och vd:n Annemarie Gardshol sammanfattar koncernen både som en samhällsbärare och en godisfabrik. stolthet en grund till bra arbetsmiljö och högt engagemang. Detta har vuxit sedan Annemarie började som vd.
– Jag kom in mitt i en jobbig period för PostNord och medarbetarna hade inte ett särskilt högt förtroende för ledningen. Men andelen medarbetare som säger att de är stolta över att arbeta här har nu höjts med över 15 procentenheter på två år. Jag och mina kollegor i ledningen åkte ut i verksamheten och frågade vad de behövde, och det kunde vara saker som nya bilar eller bättre förutsättningar att planera sin arbetsdag. Vi har ett stort förtroende för alla våra medarbetare och vi är måna om att lyssna på dem. Det är där de främsta insikterna finns om såväl våra kunder som vår verksamhet.
PostNord