2020-12-02
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets VD
Nya arbetssätt och produktsortiment bidrar till att framtidssäkra Arla Foods. Organisationen fortsätter att satsa på ledarskap, karriär och utveckling – samtidigt som de sprider arbetssätt som bygger på best practise.
Arla Foods är ett mejerikooperativ som ägs av bönder i sju europeiska länder. Det internationella bolaget har över hundra miljarder kronor i omsättning och deras produkter finns världen över. Patrik Hansson, vd, berättar att de samarbeten som pågår mellan olika länder och regioner öppnar upp många karriärvägar.
– Många nya medarbetare attraheras av att vi är lokala och samtidigt stora globalt, säger han.
Patrik Hansson
Titel: Vd.
Utbildning: Civilingenjör i teknisk fysik, Chalmers tekniska högskola, examen 1994. Civilekonom, Handelshögskolan, Göteborgs universitet, examen 1995.
Äter gärna som mellanmål: ”Keso vanilj är ett perfekt mellanmål – hälsosamt, går snabbt att förbereda och smakar gott.”
Patrik är nominerad till Årets vd inom employer branding och han menar att det är den förändringsresa som Arla Foods befinner
sig i som ligger bakom framgångarna.
– Jag leder ett fantastiskt bolag och vi driver just nu en förändring både i vårt produktsortiment och i hur vi jobbar, vilket är riktigt spännande. För mig handlar det om att säkerställa att vi skapar en arbetsplats som man själv vill jobba på och där alla trivs, säger han och fortsätter:
– Ledarskapet är otroligt viktigt hos oss. Vi satsar på medarbetarnas potential, utveckling och karriär och vågar chansa genom att ge talanger ett stort ansvar. Det handlar också mycket om att säkerställa att man inte bara blir en funktionell expert utan ser helheten och bredden i bolaget. Därför uppmuntrar vi till krossfunktionellt arbete – när man tar uppdrag i olika funktioner inom bolaget får man en bredd. Förändring kräver nya sätt att arbeta. Patrik betonar att man måste våga genomföra de initiativen som driver förändring.
– Att fortsätta jobba på samma sätt som vi alltid har gjort räcker inte. Därför hjälper vi och stöttar varandra och sprider arbetssätt som bygger på best practise. Vi jobbar också mycket för att medarbetarna ska våga misslyckas – huvudsaken är att de lär av sina misstag och går vidare.
Arla Foods verksamhet gör att bönderna kan fortsätta med sina gårdar, förse Sverige med mat och samtidigt hålla landskapen öppna.
– Våra anställda lyfter ofta den värme, hjärta och omsorg om varandra som finns i bolaget. Bonden kontra de anställda – det är där vi gör oss unika, säger Patrik och fortsätter:
– Vi har över 300 000 mjölkkor i Sverige, och att vi driver ständig förbättring i vårt djurhållningsprogram skapar stolthet bland våra anställda.
I september lanserade Arla Foods en intern podcast som släpper nya avsnitt varannan vecka. Podcasten ger möjlighet att nå ut till bolagets drygt 3 000 anställda.
– Coronapandemin ställer extra krav på kommunikationen och vi vill nå ut till alla. Podcasten är ett sätt att nå ut och den har tagits emot väl. På Arla Foods framtidssäkras organisationen bland annat genom satsningar på hållbarhet, digitalisering och att koppla in artificiell intelligens i verksamheten.
– Det gör att vi behöver anställa en ny typ av kompetens till bolaget, vilket känns spännande.
Arla Foods