2020-09-22
Text: Ola Claësson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-manager
Fastighetsbyrån har sju år i rad blivit utnämnd till branschens mest attraktiva arbetsplats. Företagets prisbelönta HR-chef, Linda Nyström, menar att deras nära relation till blivande mäklare varit den avgörande framgångsfaktorn.
Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklarföretag, och är ett helägt dotterbolag till Swedbank. Linda Nyström, i dag HR-chef, började arbeta på företaget för 15 år sedan. Hon är en av nyckelpersonerna som varit med på företagets resa mot att bli branschens främsta arbetsgivare.
– I dag är det inte självklart att man jobbar 15 år på samma företag. Men jag ser det lite som mitt eget kvitto på vilken fantastisk arbetsplats jag tycker att Fastighetsbyrån är. Naturligtvis är det också oerhört roligt att själv ha fått spela en viktig roll i vår utveckling, och att vi har lyckats hitta en balans mellan att vara storföretag med en familjär känsla.
Linda Nyström
Titel: HR-chef.
Utbildning: Högskolekurser.
Vilka fritidsintressen har du? ”Jag samlar på minnen och skapar dem gärna tillsammans med min familj.”
En av nycklarna till Fastighetsbyråns framgång som arbetsgivare var att de tidigt fokuserade på att lyssna på och nå ut till blivande mäklare. Genom att ha en fysisk närvaro på mäklarutbildningarna runt om i landet har företaget lyckats dra till sig nya förmågor. Det har dessutom lett till en bred förståelse för vad de efterfrågar hos en arbetsgivare. Linda menar att det har varit centralt för att de lyckats kamma hem pris som branschens mest attraktiva arbetsgivare flera år i rad:
– Vi har i många år arbetat aktivt med att bli en attraktiv arbetsgivare, vilket verkligen gett resultat. Dessutom märker vi att vårt fokus på mäklarstudenter har spillt över till etablerade mäklare. Vi har nu även blivit utsedda till den mest attraktiva arbetsgivaren bland young professionals, vilket är ytterligare ett kvitto att vi haft rätt fokus under många år.
Ett annat viktigt fokusområde är medvetna satsningar på att utbilda och utveckla sina medarbetare. Anställda på Fastighetsbyrån erbjuds allt från skräddarsydda utbildningar och coaching till regelbunden uppföljning. Företagets onboardingprogram är unikt och de har också ett välrenommerat traineeprogram. Man ska kunna arbeta här under hela sin karriär.
– Vi genomför också regelbundna medarbetarundersökningar. Vi frågar hur medarbetarna ser på sitt arbete, vad de skulle vilja ha mer av, samt i vilken mån man är villig att rekommendera oss som arbetsgivare. Man är väldigt stolt över att arbeta på Fastighetsbyrån, det visar undersökningen tydligt.
En annan faktor som Linda pekar på är vikten av att den bild som mäklarstudenter får när de möter företaget ute på högskolorna också överensstämmer med den arbetsplats de sedan kommer till.
– Här gäller det att förstå hur man kommunicerar och sedan utveckla verksamheten i alla led. Att jag i år blev utsedd till Årets employer brandingmanager
och att jag har jobbat här så länge, gör att jag ibland ser mig själv som en reklampelare för företaget. Men det ligger hårt arbete bakom och jag har mitt Team att tacka för allt, det här är ett arbete vi gjort tillsammans.
Fastighetsbyrån