2021-11-22
Estimerad lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets genomslag
Foto: Felicia Yllenius
Extenda Retail ser redan nu konturerna av våra framtida köpbeteenden och hur shoppingupplevelser kommer gestalta sig. Genom samarbete och ärlighet lockar man talanger att vara med på resan. I år kniper företaget titeln Årets genomslag.
Online eller offline – eller både och? Detaljhandeln förändras snabbt, och den e-handel vi blivit vana vid är inte ett slutresultat. Det menar Thor Hansson, Talent Acquisition & Employer Branding Manager och Thomas Staven, Chief Product Officer på Extenda Retail. Företaget drivs av visionen att med specifika mjukvarulösningar förenkla och skapa unika upplevelser för alla de miljontals kunder som dagligen gör sina ärenden i butik.
– De fysiska och digitala butikerna smälter samman och shoppingen blir mer och mer en enhetlig upplevelse, oavsett kanal. Och där vill vi att mötet med kunden blir så bra som möjligt, säger Thomas Staven.
Thor Hansson
Titel: Talent Acquisition & Employer Branding Manager.
Utbildning: Bachelor Medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholms universitet, examen 2015.
Hur vill du handla din mat i framtiden? ”Jag tror att vi kommer att flytta vår inhandling av mat till den digitala arenan. Vi kommer att se mindre köer och fler personer som får matkassar levererade till sig alternativt hämtar upp redan beställda varor.”
Thomas Staven
Titel: Chief Product Officer.
Utbildning: Bachelor Economics, Norwegian School of Management, examen 1998.
Hur vill du handla din mat i framtiden? ”Det allra mesta av basvarorna köper jag online och får levererat hem, men jag går till butiken när jag ska ha goda eller speciella råvaror – eller få inspiration. Det är nog så jag vill handla i framtiden också.”
Innovation är viktigt för hur Extenda Retail positionerar sig och de är fokuserade på att skapa goda lösningar som främjar det nya beteendet inom detaljhandeln. Detta påverkar också den kompetens som efterfrågas. I år har Extenda Retail fått utmärkelsen Årets genomslag.
– Till skillnad från andra har vi beslutat att äga våra egna rekryteringsprocesser. Vi involverar både våra chefer och våra team. Vi har alltid gjort så – och jag tror att det ger en enorm kraft att sjunga ut meddelandet tillsammans, säger Thor.
Hierarkier hör inte hemma på Extenda Retail. Thor brinner för ett gränsöverskridande samarbete mellan HR, marknaden och produktsidan. Han tror på att skapa partnerskap mellan individer. Genom att ha förtroende för varandra vill man också dela kunskap och ta hand om varandras förmågor.
– Vi har fokus på employer branding-arbetet. Och vi har tagit kulturen på allvar där våra medarbetare är våra ambassadörer.
I dag är efterfrågan stor på att kunna utvecklas och Thor tror att det är angeläget att få vara en viktig spelare i det man gör. Han vill också lyfta ett bra ledarskap och skickliga kollegor.
– Vi är så pass små att vi kan påverka helheten – men samtidigt tillräckligt stora för att kunna utvecklas.
Retail är i förändring. Men pandemin gjorde att många processer stoppade upp även om infrastrukturen var på plats. Och samtidigt sökte många stora livsmedelskunder sig till ny teknologi.
– Vi ser hur köpmönstret ändrar sig. Shopping kommer troligen bli mer personlig där teknologin vet vilka mina preferenser är, vilka miljöavtryck jag vill sätta … Och jag tror att det kommer att vara så oavsett var du handlar. Det stora skiftet är nu att använda cloudlösningar för att skapa personliga upplevelser där maskinlärning är ett verktyg, berättar Thomas.
– Vår spännande tillväxtresa har bara börjat. Här får du jobba med experter på en marknad i förändring. Och arbeta i en kultur som är välkomnande och har en framåtanda, säger Thor.
– Vi investerar mer i innovation än våra konkurrenter och ligger i framkant när det kommer till teknologi. Många pratar om innovation där ute. Men vi gör det på riktigt, avslutar Thomas.
Extenda Retail