2021-06-10
Lästid ca 2min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Maja Kruegle
Mats Stegemann använder gärna hashtags som #bättretillsammans och #vågaprova, och hans inre kompass är tatuerat på armen. Resultatet – en god företagskultur och smickrande pallplats som Årets employer branding-person – med hjälp av hela HR-teamet förstås.
Med Var lite snällare tatuerat på en Kent-låt – menar Mats Stegemann att man alltid kan göra lite mer. Han är People and culture manager på it-bolaget Exsitec, och tatueringen är kanske också ett av skälen till att han blev vald till Årets employer branding-person.
– Vad är snäll? För mig handlar det om att ta ett extra steg för någon. Om man är lite snällare än man måste vara får man mycket tillbaka. Det är ett perspektiv på livet som jag alltid bär med mig, säger Mats och fortsätter:
– Att vinna är självklart smickrande ur ett personligt perspektiv. Men det här arbetet gör vi tillsammans, där jag är en röst bland andra.
Mats Stegemann
Titel: People and culture manager.
Utbildning: Civilingenjör, Linköpings universitet, examen 2010.
Vem har du som förebild? Emma Billenius, HR-chef här på Exsitec. Hon har ett fint ledarskap som är modigt och inkluderande på många sätt. Och så vill jag lyfta min sambo som är en superbra förebild för mig och jämställdhet.
Mats började på Exsitec som civilingenjör, men ganska snart upptäckte han att han ville påverka kundernas utvecklingsresa. Detta ledde till nya roller och att han slutligen hamnade på HR-avdelningen – trots att han inte hade någon formell utbildning.
– Vi är ett lyhört bolag med ledare som lyssnar. Vi menar att det är viktigare att hitta sin väg än att ta den formella.
Mats berättar att företagskulturen grundas i en seriositet, men att man för den sakens skull inte måste vara allvarlig. Han tror på att glädje och lust leder till bättre relationer, bättre projekt och bättre affärer.
– Jag tror på Pippi Långstrump-mentaliteten ”det har jag inte gjort så det kan jag säkert” och jag använder gärna informella hashtags som #bättretillsammans och #vågaprova. Det är sällan en ledningsgrupp tänker fram de bästa idéerna, utan de starkaste initiativen kommer ofta från medarbetare som känner förtroende.
Exsitec har lagt stor vikt vid att jobba med vilka man är och hur man agerar både internt och externt. Det har också fått många följdeffekter. När de pratar med sökande är det företagskulturen som lockar. En stor andel av deras bästa kandidater är de som har följt dem eller har vänner på bolaget.
– Ett intressant initiativ är att nyanställda får ta hand om vårt instagramflöde. Redan där och då känner vi oss trygga med att de som jobbar hos oss är goda ambassadörer. En annan framgångsfaktor är traineeprogrammen som bolaget drivit sedan 2013. I dagsläget är det ett av Sveriges största program och syftar till att göra student- och konsultresan så sömlös som bara det går.
– Målet är att attrahera och utveckla talangerna så att de stannar kvar och blir en vital del i vår verksamhet.
Exsitec har också fått fina vitsord kring inkludering och jämställdhet, trots en bransch där manliga sökande dominerar. Man arbetar med tydliga mål och vill vara en god förebild.
– Att arbeta med jämställdhet och inkludering borde inte ens vara en fråga. Jag lyssnar och lär mig gärna av podden Fannys förebilder som intervjuar och lyfter förebilder i it-branschen. Podden har fått mig att inse att det kräver mod för att ta egna beslut, avslutar Mats.
Exsitec