Årets employer branding-företag

Max Hamburgare

MAX har både ett gott hjärta och goda burgare på menyn

2021-06-14

Lästid ca 2min

Employer Branding Awards 2021:1

Årets employer branding-företag

Foto: f Felicia Yllenius

Den goda smaken sitter inte bara i burgarna. Den sitter också i väggarna. MAX är familjeföretaget som tar hållbarhet på allvar. Här tillagas burgare samtidigt som klimatarbete och omtanke är en självklar krydda.

Det piper och det ropas inne på restaurangen. Burgare ska grillas och monteras. För de nyanställda på MAX är första veckan intensiv, men de är stolta över sitt företag som tar mycket ansvar. Det menar Lotta Zetterlund, personalchef. Med stort hjärta och engagemang vill man bli världens bästa burgarkedja.
– Det gick fort att bli ”maxifierad”, vi är som en jättestor familj! Hållningen är att det ska förbli ett familjeföretag i sju generationer. Och vi är bara inne på den andra så det kommer att vara ett betydelsefullt bolag långt in i framtiden. Det är häftigt att ägarna fortfarande är lika aktiva, synliga och superengagerade.

Namn: Lotta Zetterlund
Titel: Personalchef.
Utbildning: Fil mag personal- och arbetsvetenskap, Linköpings universitet, examen 1997.
Råd till ungdomar som är på väg in i arbetslivet? ”Kom i tid, var förberedd, visa engagemang, våga fråga, våga ställa krav, lyssna och ha skoj!”

Lotta Zetterlund började på MAX för fem år sedan. Hon gillar företagets driv och engagemang, och resan som de befinner sig på.
– Att bli nominerad till Årets karriärföretag känns jättehäftigt! Företaget har fått många utmärkelser under året men jag är stolt över att just detta faller på HR. Nomineringen hjälper oss ännu mer i vårt arbete och vi har vunnit mycket oavsett om vi sedan vinner eller inte. Det är också ett bevis på att vi fokuserar på rätt saker.

En plats för alla

MAX strävar efter att vara ett hållbart företag och ett föredöme i branschen. Förutom ett omfattande miljöarbete tar de socialt ansvar och vill hjälpa de som ofta står långt från arbetsmarknaden. Det kan vara unga, nyanlända eller personer med funktionsvariationer.
– Vi är och ska vara en språngbräda ut i arbetslivet för många. Man ska jobba här och sedan sluta för att plugga vidare, resa eller jobba någon annanstans. Och kanske kommer de som lämnat tillbaka till oss i andra roller. Men många blir också kvar och gör karriär.

MAX Academy – en start på karriären

Employer branding-arbetet drivs efter en tydlig strategi med tydliga karriärvägar och ett mål att på kort tid kunna bli restaurangchef och så småningom partner. Ett steg på vägen är MAX Academy som är företagets egen utbildningsplattform.
– Våra hjältar är de som jobbar på restaurangerna, och vi vill göra allt för dem. De är den viktigaste tillgången och våra kulturbärare, säger Lotta och fortsätter:
– Jag får inspiration och energi av medarbetarna ute på restaurangerna. De är unga, hungriga och jag är imponerad av deras engagemang och driv. Att flippa burgare är inte enkelt och de ska klara av mer än så – det hade inte jag fixat i den åldern!

Goda burgare och en god kraft i samhället

MAX tar också ett miljömässigt ansvar genom att betala tillbaka till jorden för det man förbrukar. Sedan 2018 är MAX verksamhet klimatpositiv, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än vad hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar sina utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål.
– Hela vårt tänk kommer från familjen Bergfors från början. Vi vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället, säger Lotta och fortsätter:
– Genom stiftelsen Rättvis Fördelning så går 7-10 procent av MAX årliga vinst till projekt för behövande människor runtom i världen. Bland annat till en barnby i Senegal och medicinska kliniker på Haiti. Våra många fina initiativ bygger en stolthet i hela organisationen.

Text: Eva Rydinger

Max Hamburgare

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Kedjan har 168 restauranger, varav 137 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Josefine Stolt, Talent Acquisition Manager, WSP
WSP
Hos WSP möts olikheter för att framtidssäkra världen
Läs mer
Fredrik Palmqvist, Kommunikationschef, BDX
BDX
BDX är framtidsfabriken som bygger norra Sverige
Läs mer
Coor
Bakom Coors framgångar poppar mångfald och nyfikenhet
Läs mer
Centigo
Det tillitsbaserade ledarskapet är motorn i Centigo
Läs mer