2020-11-02
Text: Sara Schedin
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets Hederspris
Martina Smedman, som är nominerad till Årets hederspris inom employer branding, tror på att släppa loss kraften hos medarbetarna. I rollen som HR-direktör på PostNord är hon med och driver bolagets omfattande förändringsresa.
När pandemin bröt ut pausade PostNord sitt employer branding-arbete. Fokuset för Martina Smedman och hennes HR-team har istället legat på att säkerställa att deras medarbetare kan fortsätta gå till jobbet så att bolaget kan fullfölja sitt uppdrag till samhället – det vill säga att leverera brev och paket till hela Sverige.
– Nästa år hoppas vi dock kunna börja arbeta mer aktivt med vårt arbetsgivarevarumärke igen. För att skapa ett framgångsrikt employer brand tror vi att man måste jobba inifrån och ut, och alltid utgå från människorna inom organisationen. Dessutom måste man ha ett nära samarbete mellan HR och kommunikation, arbetsgivarvarumärket måste hänga ihop med företagets varumärke så att både medarbetare och potentiella medarbetare känner igen sig.
Martina Smedman
Titel: HR-chef. Head of Human Resources.
Utbildning: Personalvetenskap, Linköpings universitet, examen 1992.
Hur skulle du beskriva PostNord med tre ord? ”Innovativa, Kundfokus, Stark gemenskap.”
Vad gillar du att göra när du är ledig? “Vara i stallet och rida mina hästar.”
Antingen/Eller
Hav/Sjö
Jogga/Yoga
Sött/Salt
Höst/Vår
Martina berättar att hon tror mycket på att få medarbetare att samarbeta ännu mer mellan avdelningar och olika delar av verksamheten, det vill säga mer brett och kunskapsbaserat, än traditionellt hierarkiskt. Därför planerar PostNord att skapa nätverksgrupper där de anställda får byta erfarenheter och mötas för att komma på nya lösningar på problem och
utmaningar.
– Den kraft som finns hos våra 20 000 medarbetare är enorm. Därför tror jag på att hämta tankar och idéer ute i verksamheten, något vi vill jobba mer med till våren om det går, säger hon och fortsätter:
– Ett exempel skulle kunna vara att vi på HR vill veta hur vi ska locka fler kandidater hit, och istället för att enbart diskutera det internt på vår avdelning, tar vi med frågan ut i organisationen. Oftast är de anställda bättre på att hitta svar på den här typen av frågor, samtidigt som aktiviteten i sig skapar engagemang och stolthet.
“Den kraft som finns i våra 20 000 medarbetare är enorm”
På PostNord finns det många som varit anställda väldigt länge, och det är också vanligt att de som lämnat för att jobba någon annanstans kommer tillbaka. För att ta reda på varför det är så anordnande Martina och hennes kollegor i ledningen workshops med blandade grupper från hela verksamheten förra vintern.
– Det svar som ofta dök upp var att man helt enkelt trivs väldigt bra här. Det är en vänlig kultur med en stark gemenskap. Samtidigt finns det ett brett utbud av utvecklings- möjligheter eftersom vi är en så pass stor arbetsgivare – och utbudet kommer att breddas ytterligare nu när vi satsar på att bli ledande inom e-handel och logistik.
PostNord jobbar mycket med kompetensutveckling inom företaget, men eftersom många går i pension behöver de även rekrytera ny kompetens. Det nya fokuset på digitala tjänster kräver lite andra typer av kunskap än vad bolaget behövt tidigare.
– Vi kommer exempelvis att behöva mer kompetens inom logistik och it, samtidigt som även brevbärarrollen kommer att utvecklas. Det är en oerhört spännande transformation vi ska gå igenom, och vi kommer att bli framgångsrika tack vare alla våra fantastiska medarbetare.
PostNord