2023-11-25
Lästid ca 2 min
Universum Employer Branding Awards 2023
Årets EB Person
Foto: Felicia Yllenius
För att säkra sin innovativa affärsutveckling behöver PostNord talanger som utmanar och utvecklar bolaget framåt.
År 2020 tog Marit Gisslar, som är nominerad till utmärkelsen ”Årets employer branding-person”, på sig uppdraget att vidareutveckla PostNords employer brand och stärka upp bolaget inom nya kompetensområden. Nu börjar hon se resultatet av det arbetet.
– Vi har gjort en förflyttning och kan se att vi har klättrat som arbetsgivare på studentlistan hos både ingenjörer, ekonomer och it-specialister. Vi behöver ha med oss dem på den stora transformationsresa som vi är mitt uppe i.
Marit Gisslar
Titel: Chef för rekrytering och employer brand.
Utbildning: Kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1996.
Vad gör du när du är ledig? ”Nu ser jag fram emot skidsäsongen!”
PostNord har alltid varit bra på att profilera sitt mycket viktiga samhällsuppdrag, att dela ut post till alla svenska hushåll och företag. Nu ska bolaget gå från att fortsatt leverera en hållbar brevaffär till att bli ledande inom e-handel och logistik. Därför behöver PostNord också komplettera med ny kompetens och därmed stärka arbetsgivarvarumärket för att attrahera nya målgrupper.
– Exempelvis har vi ett nytt Graduateprogram för nyutexaminerade kandidater. Det sträcker sig över tio månader och ger deltagarna möjlighet att rotera inom organisationen samtidigt som de arbetar med ett projekt som är kopplat till det affärsområde de tillhör. Programmet ger våra graduates en fantastisk möjlighet att bygga sitt kanske första nätverk inom PostNord och relationer för framtiden. Marit berättar att de bland annat annonserade om Graduate-programmet på kaffemaskinerna ute i fikarummen runt om i landet. Detta eftersom deras målgrupp ofta redan finns hos dem internt i form av sommarjobbande studenter.
– Vi vill såklart fånga upp dem och nå ut med hur de kan ta nästa steg inom PostNord så att det blir en bra mix av både interna- och externa personer på vårt program.
PostNord har drivit flera framgångsrika digitala employer branding-kampanjer det senaste året. Kampanjen om deras hållbarhetsstrateg Sebastian Nylander stack ut lite extra.
– Sebastian lyfter vårt samhällsansvar och hur vi arbetar med det på vår hållbarhetsavdelning. Jag tror att den målgrupp vi vill nå ut till kan identifiera sig med Sebastian, som själv är relativt nyutexaminerad och lockades av att arbeta med PostNords högre syfte.
– Vi ser verkligen att det ger effekt att arbeta med ambassadörskapet och att låta medarbetare berätta om sin arbetsvardag. Det är genom inifrån och ut-perspektivet som det blir äkta och genuint. Den här typen av berättelser skapar också stolthet internt och det ger såklart en positiv effekt som vi ser i våra medarbetarundersökningar.
PostNords nuvarande employer branding-arbete är att fortsätta på det framgångsrika spår som de är inne på. Marit betonar att de såklart inte bara riktar sig mot studenter, utan även till andra talanger.
– Vi behöver fortsätta att kommunicera om både vårt samhällsuppdrag och den förflyttning vi gör, och visa på alla andra delar inom vår organisation. Det är så vi når ut på den tuffa talangmarknaden.
PostNord