2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Patrik Lundin
Lantmännen är ett globalt företag med verksamhet i över 20 länder och flertalet branscher. Genom ett starkt engagemang bland medarbetarna, satsningar på innovation och en diversifierad affär har de nått nya höjder och fortsätter blicka framåt.
Norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, livsmedel och bioenergi – Lantmännen – har drygt 10 000 medarbetare inom hela värdekedjan från jord till bord. Linda Åhman Siljemark började i januari 2019 och det var medarbetarskapet, kulturen, syftet och visionen som lockade henne.
– Jag upplever ett stort engagemang och stolthet över att jobba här. Det är en positiv och hjälpsam kultur med starkt driv och höga ambitioner, säger hon.
Linda Åhman Siljemark
Titel: Employer Branding Manager.
Utbildning: Civilekonom inom marknadsföring, kommunikation och HR. Mälardalens högskola och University of Wollongong, Australien, examen 2002.
Råd till dig som ska välja arbetsgivare: ”Arbetsgivarens värderingar måste kännas rätt för dig. Våga lita på hjärtat och magkänslan.”
Äter helst till frukost: ”Havregrynsgröt med jordgubbssylt och mjölk.”
Linda, som är nominerad till årets employer branding-person, ger medarbetarna stor plats i rampljuset.
– Det är de engagerade medarbetarna som gör verksamheten framgångsrik. De delar generöst med sig av sina erfarenheter av hur det är att jobba på Lantmännen, till exempel i sociala kanaler. Vi berättar om det vi står för, våra värderingar och visar hela bilden av Lantmännen. Det gör vi exempelvis genom att medarbetare berättar om sitt arbete, sin resa och utveckling. Och genom att jobba datadrivet ser vi vilka aktiviteter som har effekt, säger hon och fortsätter:
– Lantmännen har ett långsiktigt fokus. Delar av vår verksamhet är samhällsviktig och det, tillsammans med våra satsningar på hållbar utveckling och innovation, gör medarbetarna engagerade och stolta. Det handlar inte bara om vad vi gör, utan även om hur vi gör det.
“Engagerade och stolta medarbetare.”
Lantmännens digitala resa har intensifierats under det gångna året och bland annat implementerades ett nytt rekryteringssystem mitt under pandemin.
– Det har inneburit att vi har en bättre grund och kommunikationskanal genom hela kandidatupplevelsen, säger Linda och fortsätter:
– Vi har också fortsatt vår digitala utveckling inom nya arbetssätt och lärande internt. Många jobbar hemifrån men våra kollegor inom produktion är på plats fysiskt. Det är essentiellt att kunna fortsätta kommunicera med varandra på ett bra sätt.
Antingen/Eller
Kontorsarbete
Distansarbete
Hund
Katt
Bok
Tv-serie
Utemöte
Innemöte
Lantmännen består av fem divisioner som verkar inom flera branscher såsom energi, lantbruk och livsmedel med varumärken som AXA, Kungsörnen och GoGreen.
– Genom vår breda och globala verksamhet kan vi ge medarbetare möjlighet att utvecklas, byta bransch, land eller inriktning. Det gör att du kan växa utan att lämna koncernen, säger Linda.
Öppenhet, handlingskraft och helhetssyn är värderingar som präglar företaget. Den första, öppenhet, handlar om att ha tillit, ett öppet klimat och samarbete.
– Handlingskraft står för att ta initiativ och se utmaningar som möjligheter till utveckling. Helhetssyn består i att vi är fem ganska olika delar i företaget, men som jobbar tillsammans. Vi tar alla ansvar för att göra skillnad och bidra till helheten, säger Linda och fortsätter:
– 2020 gjorde vi vårt bästa resultat hittills. Det visar på ett stort engagemang och driv att fortsätta utvecklas – tillsammans.
Lantmännen