Årets employer branding-person

Postnord

PostNord behöver den nya generationen med på resan

2021-06-15

Lästid ca 2 min

Nominerad 2022

Årets employer branding-person

Foto: Felicia Yllenius

Den största transformationsresan någonsin pågår i PostNords 400-åriga historia. Marit Gisslar driver arbetet för att säkerställa kompetensförsörjningen inom bolaget. Nu har hon blivit nominerad till Årets Employer Branding-person.

PostNord driver en offensiv satsning på innovation och utveckling för att kunna möta framtiden. Det medför ett behov av att bredda sig inom nya kompetensområden och det ställer också nya krav på cheferna att leda i förändring. Därför utbildas 1 700 chefer – ett långtgående utbildningsprojekt – för att förflytta organisationen. Marit Gisslar är Chef för Rekrytering & Employer Brand på PostNord Sverige. Hon drivs av att vara en del i denna transformationsresa och att göra skillnad inom sitt område. 

– Vi behöver attrahera och rekrytera rätt talanger som vill vara med och påverka. Vi är en stor organisation med många spännande områden inom produktion, försäljning och andra specialistområden och behöver bred kompetens för att ta oss till nästa nivå i en alltmer konkurrenskraftig bransch.

Marit Gisslar

Titel: Chef Rekrytering & Employer Brand.

Utbildning:  Kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1996.

Vad får dig att kicka igång på morgonen? En hundpromenad i både ur och skur!

Allt börjar med intern branding

För att lyckas attrahera framtida kandidater börjar allt med intern branding, berättar Marit Gisslar. Det är medarbetarna som gör jobbet och är deras sanna varumärkesambassadörer. PostNord är ett känt varumärke som alla har en relation till och nu behöver man fortsatt berätta om allt bra och spännande som görs inom bolaget. 

– Vi har redan gjort ett omfattande arbete och fångat upp våra medarbetares röster och deras perspektiv om hur de uppfattar PostNord som arbetsgivare. Det är vår grundplattform som vi jobbar vidare med i vårt fortsatta arbete med att stärka och positionera vårt arbetsgivarvarumärke.  

I år är Marit Gisslar nominerad till Årets Employer Branding-person. Så hur känns det?

– Jättekul! Och jag känner ett starkt stöd och engagemang hos ledningen som förstår värdet av att arbeta strategiskt med employer branding-frågor. Det är kandidaten som väljer sin arbetsgivare med ett starkt och äkta arbetsgivarvarumärke. Därför är det så viktigt att vi är synkade med kommunikation och marknad och stärker varandra i vår gemensamma positionering av PostNord. 

Nu börjar man också se resultatet av arbetet och har klättrat som arbetsgivare på studentlistan hos både ingenjörer och ekonomer. Även systemvetare ser PostNord som en intressant arbetsgivare. I takt med att marknaden förändras behövs fler innovatörer och den nya generationen för att komplettera med kunskap och förståelse för köpbeteende och mottagarupplevelse.

Antingen/Eller

Storstad

Camping

Skog

Hav

Hallon

Jordgubbar

Rutigt

Randigt

Podd

Tidning

Kandidatupplevelse i fokus

– Det fortsatta employer branding-arbetet kommer fokusera på kandidatupplevelsen. Vi hanterar stora volymer av ansökningar inför våra peak-perioder vid rekrytering av brevbärare, terminalarbetare och chaufförer och här har vi påbörjat att digitalisera och effektivisera vår ansökningsprocess. Vi har helt enkelt plockat bort det traditionella cv:et och personliga brevet och våra sökande får istället prova på att sortera brev som en del i vår screeningprocess. Det är ett unikt färdighetstest som är framtaget specifikt för PostNord och vi har fått positiv feedback vilket är kul. Hon avslutar:

– Vi är bara i början av vårt arbete med att skapa nya innovativa lösningar och arbeta mer datadrivet för att lyckas attrahera våra framtida kollegor. Vi vill också bli bättre på att fånga upp de som en gång har varit på PostNord och vill komma tillbaka med ny erfarenhet. 

Text: Eva Rydinger

Postnord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Moderbolaget PostNord AB är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Antal medarbetare: 28 000.
Läs mer: www.postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Postnord
PostNord är samhällsbärare även i framtiden
Läs mer
Postnord
Nätverksgrupper viktigt när nya PostNord tar form
Läs mer
Postnord
”Vi satsar järnet på nästa generations e-handelstjänster”
Läs mer
Malmö 210526
Karin Olholt på Kraftringen.
Foto: André de Loisted
Kraftringen
Driv, innovation och hållbarhet i fokus på Kraftringen
Läs mer