Vinnare Employer Branding Awards 2021

Accountor

Personlig kontakt är grundläggande på Accountor

2021-11-22

Estimerad lästid ca 2 min

Sofia och Anna-Karin på Accountor står bredvid varandra och i bakgrunden skymtar en grön vägg.

Vinnare Employer Branding Awards 2021

Årets employer branding-företag

Foto: Patrik Lundin

Accountor har ett brett utbud av tjänster vilket innebär flera utvecklingsmöjligheter och olika karriärvägar för medarbetarna. Och digitaliseringen gör att man som anställd har möjlighet att vässa sin specialistkompetens ytterligare.

"Accountor sponsrar vägen till att bli en auktoriserad rådgivare, lön- eller redovisningskonsult, vilket är uppskattat."

Accountor är en auktoriserad redovisnings- och lönebyrå med rådgivning. Sofia Bley Claesson är HR-chef för Sverige och Norge och Anna-Karin Lindeberg är kommunikations- och marknadschef.
– Professionella kollegor, en vänlig stämning och bolagets ambition att vilja framåt – det är delar som gör att jag trivs på Accountor, säger Anna-Karin.
– Du kan komma till jobbet och vara dig själv. Det finns en vänlighet, och man kan ställa frågor till vem som helst. Det är en styrka och gör att vi kontinuerligt lär av varandra, säger Sofia.

Sofia Bley Claesson

Titel: Regional Head of HR Norway and Sweden.
Utbildning: Fil. kand i företagsekonomi. Uppsala universitet, examen 1992.
Råd till dig som är på väg ut i arbetslivet: ”Ta tillvara på tillfällen som dyker upp, var nyfiken och tänk på att ett jobb ofta leder till nästa. Fokusera på att samla på erfarenheter.”

Anna-Karin Lindeberg

Titel: Communication and Marketing Manager.
Utbildning: Bachelor of Science, Business Administration and Economics. Örebro universitet, examen 1994.
Råd till dig som är på väg ut i arbetslivet: ”Det är bra att fundera på vad du får för chef. Ställ frågor om ledarskapet när du är på besök på företag för att få en uppfattning.”

Medarbetarna i fokus

Accountor har korats till Årets employer branding-företag. Ett nära samarbete mellan HR och kommunikation som är förankrat i ledningen bidrar till framgångarna.
– För två år sedan var vi korade till Årets nykomling inom employer branding och det här är ett steg framåt. Människorna är viktigast på Accountor och när våra medarbetare är motiverade får vi nöjdare kunder. Vi lyfter gärna fram våra kollegor på olika sätt. Ett exempel är att vi korar månadens konsult som även presenteras på sociala medier, säger Anna-Karin.
– Vi har en marknadsavdelning som når ut med vad vi gör på Accountor på ett väldigt bra och konkret sätt. De lyfter exempelvis fram våra medarbetare som berättar om sina karriärer och det ger en inblick i hur det är att jobba hos oss, säger Sofia.

Många möjligheter

Sedan i somras har Accountor gjort ett antal förvärv och nu jobbar de för att integrera bolagen.
– Vi vill lära av varandra och få ut det bästa av vår gemensamma kultur. Bolagen har exempelvis ett väldigt bra kundfokus i allt de gör som vi kan lära oss av. Vår gemensamma strategi är att tillhandahålla våra kunder den senaste tekniken och de bästa lösningarna när det gäller outsourcing inom löne- och redovisningstjänster, säger Sofia.
– Vi är inte bara en redovisningstjänst, vi har ett brett erbjudande där vi kan utföra enskilda specialiserade uppgifter, vi kan sköta löner, HR och rekrytering och ta över hela ekonomiavdelningar. Vår bredd ger utvecklingsmöjligheter för våra anställda – man kan röra sig åt lite olika håll, säger Anna-Karin.

Utbildning i fokus

Satsningen som Accountor gör på digitalisering och automatisering skapar nya möjligheter för medarbetarna och kunderna. Digitaliseringen gör att vi kan utvecklas mer mot rådgivningshållet. Det frigör kapacitet att vässa vår specialistkompetens inom exempelvis koncernredovisning och fastighetsekonomi. Det är spännande att vara med på den resan, säger Sofia.

– Det är viktigt att kunna erbjuda kompetensutveckling. Accountor sponsrar vägen till att bli en auktoriserad rådgivare, lön- eller redovisningskonsult, vilket är uppskattat. Även om vi pratar mycket om digitalisering och automatisering, är den personliga kontakten oerhört viktig för oss, säger Anna-Karin.

Text: Tina Lindström Carlsson

Accountor

Accountor är en del av Accountor Group. I Sverige är Accountor ett av de störstabolagen inom redovisning, lön och HR. Företaget har drygt 300 anställda konsultersom arbetar med löneadministration, redovisning, skatterådgivning och HR-tjänster. Accountor finns på 8 orter: Stockholm (huvudkontor), Västervik, Gävle, Lund, Göteborg, Uppsala, Karlstad och Karlskoga.



Läs mer: www.accountor.com/sv/sweden/karriar

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Accountor
Accountor lyfter fram sina medarbetare
Läs mer
Martina Smedan står utomhus och i bakgrunden skymtas PostNords företagslogotyp.
PostNord
Den interna stoltheten på PostNord syns utåt
Läs mer
Skanska
Utveckling och förtroende är viktigt på Skanska
Läs mer
Johanna och Anna sitter bredvid varandra i en grön soffa. Båda ler och tittar in i kameran.
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer