2023-12-05
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2024
Årets employer branding-team
Foto: Felicia Yllenius
Ett strategiskt och taktiskt arbete med att stärka PostNord som arbetsgivare har gett mycket goda resultat. Företaget syns på nya arenor, tar hjälp av interna ambassadörer och för andra året i rad korarde Årets E-handelsstudent.
PostNord är ledande inom paket och logistiktjänster till, från och inom Norden. De är med sina drygt 28 000 anställda, varav cirka 20 000 i Sverige, en av Nordens största arbetsgivare.
– Det händer mycket i raketfart på PostNord. Det är en fantastisk resa vi är på och det är kul att se den tydliga effekten på de förflyttningar som vi har gjort i vårt förändringsarbete, säger Marit Gisslar, Chef Rekrytering & Employer Brand.
– Våra värdeord är ansvar mod och engagemang, och självledarskap spelar en viktig roll i vårt utvecklingsarbete som vi gör inom både employer branding och rekrytering, säger Petra Almert, Employer Branding Specialist.
Marit Gisslar
Titel: Chef Rekrytering & Employer Brand.
Utbildning: Kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1996.
Boktips: ”’Omtyckt’ av Lars-Johan Åge är en tänkvärd bok.”
PostNord är nominerade i kategorin Årets employer branding-team. Ett strukturerat och långsiktigt förändringsarbete med arbetsgivarvarumärket, där involvering från olika delar av organisationen är en självklar och viktig del, ligger till grund för framgångarna.
– Våra förflyttningar och resultat visar att vi gör rätt. Vi har breddat oss mot nya målgrupper och syns på en helt ny arena, inom sociala kanaler, på noga utvalda event och i artiklar. Vi har dessutom infört utmärkelsen Årets E-handelsstudent som vi nu utsett för andra året i rad, säger Marit.
– Vi har flera ambassadörer med stort engagemang som stärker vårt arbetsgivarvarumärke. Samarbetet med flera av våra intressenter är
viktigt för vår framgång i arbetet, inte minst med kollegorna på Marknad och Kommunikation, säger Petra.
Petra Almert
Titel: Employer Branding Specialist.
Utbildning: Internationell projektledare inom reklam och media, Institutet för internationell utbildning i Stockholm, examen år 1998.
Boktips: ”Michelle Obamas biografi ’Min historia’ är en ärlig och insiktsfull berättelse.”
Marit och Petra beskriver ett team som vill vara i framkant, som hittar nya effektiva sätt i att attrahera och rekrytera för att kunna bidra till den bästa kandidatupplevelsen.
– Vårt framgångsrecept inom teamet är vår nyfikenhet och vilja att testa, något jag alltid vill uppmuntra till, säger Marit och fortsätter:
– Även inom organisationen har vi nått framgång genom att engagera och kommunicera betydelsen av ett starkt arbetsgivarvarumärke.
– Vi har många engagerade ambassadörer inom bolaget som bidrar till de resultat och effekter som vi har uppnått genom samarbete inom olika aktiviteter. De har exempelvis medverkat tillsammans med oss på olika events som PostNord Graduate Program som vi nu är på gång med för andra året, berättar Petra.
Enligt Marit och Petra är det viktigt att tänka nytt och arbeta proaktivt för att möta organisationens behov inom olika kompetensområden.
– Vi provar också nya alternativa kanaler mot våra målgrupper såsom exempelvis PostNords jobb-live som är hämtat från konceptet liveshopping. Vår omvärld är i en förändring och det går otroligt snabbt, omvärldsbevakning och att snabbt kunna anpassa oss är viktiga faktorer i vårt arbete framåt, avslutar Marit.
PostNord