2021-11-26
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets VD
Foto: Felicia Yllenius
Logistikaffären växer, digitaliseringen medför en långsiktig omställning och samtidigt vill man bli en lärande organisation. Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord, är noga med att placera medarbetaren i förarsätet.
PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till privatpersoner och företag. Företaget är en av Nordens största arbetsgivare med totalt närmare 30 000 medarbetare varav 20 000 i Sverige. Mathias Krümmel är sedan januari 2021 vd för PostNord Sverige.
– Vi säljer tjänster i tuff konkurrens där vi varje dag förväntas leverera det vi lovar. En ny dag ger nya förutsättningar och det gäller att göra jobbet minst lika bra i dag som i går. Det oaktat om vi pratar försäljning, kundservice, marknad eller produktion. Därför är medarbetarna extremt viktiga, säger Mathias.
Mathias Krümmel
Titel: Vd PostNord Sverige.
Utbildning: Fyraårig militärhögskola, examen 1995.
Udda fritidsintresse: ”Jag är barnsligt förtjust i science fiction. Jag spelar exempelvis ’Stellaris’, ett strategispel som handlar om att sköta en planet och se hur den växer i Vintergatan.”
Mathias är nominerad till Årets vd inom employer branding. Han började på koncernen 2000 och har därefter haft flera ledande roller, bland annat som försäljningsdirektör och chef för produktion. 2021 tog han över som vd för PostNord Sverige. Han ser medarbetarna som den enskilt viktigaste resursen för att PostNord ska kunna vara framgångsrika.
– Vi kan ha hur fina tjänster, it-system och fordon som helst, men utan våra fantastiska medarbetare som varje dag känner glädje och stolthet kommer vi ändå inte att lyckas långsiktigt. Det är de som gör jobbet. Den insikten vill jag att alla på PostNord ska ha, säger Mathias och fortsätter:
– Vi har pratat mycket om hållbarhet ur ett koldioxidperspektiv. Men det är också viktigt med ett hållbart chefs- och ledarskap som ser medarbetarna i vardagen.
Det finns en vilja att göra skillnad på riktigt, och det ger en stor mening.
PostNord går igenom en långsiktig transformation parallellt med en digitaliseringsresa samtidigt som logistikaffären växer. Just nu utbildas alla ledare i att leda i förändring.
– Kunskapen och färdigheterna finns hos medarbetarna. Vi vill frigöra kraften och kanalisera den. Det handlar om att lyfta upp det som medarbetarna har gjort bra. Vi vill vara en lärande organisation, det är okej att göra fel så länge vi lär oss och sprider kunskapen i organisationen, säger Mathias och fortsätter:
– Vårt syfte är att göra vardagen enklare för alla som bor och verkar i Sverige. Vi har en extremt viktig del i det svenska samhället där vi varje dag ser till att alla kan få sina leveranser. Det finns en vilja att göra skillnad på riktigt, och det ger en stor mening.
För att säkerställa att medarbetarna har förutsättningar för ett hållbart arbetsliv gör PostNord flera satsningar.
– Coronapandemin har påvisat vikten av att bli hållbara i alla dimensioner. Just nu ser vi över hur vi ska anpassa vårt huvudkontor till nya förutsättningar och i produktionen testar vi olika typer av hjälpmedel, till exempel ”exoskelett” som ska underlätta vid tunga lyft, säger Mathias och fortsätter:
– Vi är ett bolag som har schyssta villkor och vi ska vara hållbara på riktigt. Det handlar inte bara om att ha koldioxidneutrala bilar. Vi ska ha en bra arbetsmiljö, det ska vara jämställt och vi ska präglas av mångfald.
PostNord