2024-08-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Employer Branding Awards 2024
Årets HR-chef
Anne-Marie Dangler är HR-chef på Dina Försäkringar som är en utmanare till storbolagen inom sakförsäkringar. Under sin åtta år som HR-chef har bolaget varit i stark tillväxt och antalet anställda har ökat kraftigt.
Dina Försäkringar består av sex kundägda försäkringsbolag med kontor från Piteå i norr till Lund i söder. Anne-Marie Dangler som började på Dina Försäkring AB 2016 har ännu en gång korats till Årets HR-chef. Sedan hon började har bolaget expanderat kraftigt.
– Vi har många nyanställda som vi vill ska trivas och utvecklas och hjälpa oss att fortsätta vara framgångsrika. Vi är ett personligt och familjärt bolag där alla är synliga och känslan är att vi gör det här tillsammans. Det är omtänksamt. Det är viktigt för mig att jobba med människor som är genuina och schyssta, och det får jag göra här, säger Anne-Marie.
Anne-Marie har lång erfarenhet av att verka inom employer branding. Dina Försäkringars kommunikations- och HR-avdelning har lyckats väl, bland annat genom alla medarbetare, ett starkt samhällsengagemang och att vara aktiva på sociala medier.
– Jag har haft förmånen att få lära mig mycket i det här yrket och känner mig därför trygg i det jag gör och säger. Jag och mitt team står för ett HR-arbete som speglar Dina Försäkringar och när vi träffar kandidater och studenter är vi oss själva, vi är autentiska och försöker beskriva vår verksamhet på ett begripligt sätt, säger hon och fortsätter:
– Det är alla aktiviteter sammantaget som har gjort att vi har nått framgångar, och det är inte bara HR som utför employer branding-arbetet. Det är vi alla medarbetare som pratar gott om vårt bolag, vi sänder samma känsla, tonalitet och budskap till vår omvärld.
”Vi jobbar med en samhällsviktig funktion.”
Dina Försäkringar verkar för att lyfta intresset för försäkringsbranschen och är därför aktiva i diverse branschforum.
– Vi är ute och pratar försäkringar i samhället för vi tillhör en bransch som jobbar med en samhällsviktig funktion som skapar en grundtrygghet. Man måste våga köpa ett hus eller starta ett företag och veta att om det händer något så finns det ett skydd. Många är oförsäkrade idag så det är ett samhällsproblem som vi missionerar kring. Vår vd Gunilla Svensson är ofta ute på arenor och pratar, och vår närvaro på Järvaveckan är ett av flera exempel, säger Anne-Marie.
Att vara aktiva och bidra till det lokala samhället de verkar i är viktigt för Dina Försäkringar. Försäkringsbolaget är exempelvis aktiva på Järvaveckan och samarbetar med organisationen Mitt Liv och stiftelsen Läxhjälpen.
– Ett annat exempel är att vi tar emot studerande från Företagsekonomiska institutet, FEI, sedan många år. De kommer på studiebesök och erbjuds praktikplatser hos oss. Vi finns i det lokala samhället. Vi engagerar oss i idrottsföreningar på den lokala orten och skänker pengar till många organisationer som gör gott i samhället, säger Anne-Marie.
Dina försäkringar