2020-09-20
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-företag
SVT Interaktiv, SVTi, är avdelningen som utvecklar SVT:s onlineprodukter som till exempel SVT Play, Sport- och Duo-appen. Interna hackevents leder till att nya idéer föds och utvecklas i samarbeten mellan team.
SVT är ett public service-företag med samhällsuppdraget att göra tv och tjänster för alla. Nu är de nominerade till Årets employer branding-företag.
– Vi på SVTi har jobbat i flera år för att marknadsföra oss som arbetsgivare även i techbranschen. När vi träffar studenter vet de ofta att vi gör program, som På spåret eller Melodifestivalen. Däremot är det inte
lika många som vet att vi bygger våra appar och tjänster som till exempel SVT Play, nyheter och Bolibompa själva. Men, nu ser vi ett ökat intresse för att arbeta hos oss och jämfört med för några år sedan är det i dag fler studenter som känner till SVTi, säger Kristina Halling, en av två gruppchefer för teamen som utvecklar SVT:s nyhets- och sporttjänster.
Kristina Halling
Titel: Gruppchef på SVT interaktiv.
Utbildning: Fyraårig teknisk gymnasieutbildning.
Julia Lindberg
Titel: Utvecklare och scrum master inom SVT Play.
Utbildning: Kandidatexamen i systemvetenskap och magister i bioinformatik, Lunds universitet, examen 2005.
En viktig faktor i SVTi:s employer branding-arbete är att det i stor utsträckning drivs av medarbetarna själva. Det kan vara att ordna meetups, delta på högskolornas arbetsmarknadsdagar och ibland även ha workshops tillsammans med studenter inom ramen för olika initiativ, som till exempel DataTjej.
Under corona-pandemin är eventen istället digitala och nya koncept tas fram för att hålla dem remote.
– Vi märker att det har varit väldigt framgångsrikt att hålla workshops tillsammans med studenterna, de lär sig mer om oss och vi får en helt annan dialog än vi bara står på mässgolvet, säger Kristina.
– Vi berättar om nya funktioner som är på väg ut och låter studenterna vara med och testa dem. Vi bjuder även in till studiebesök och det är ofta medarbetarna och teamen själva som tar initiativ till det, vilket är en framgångsfaktor. Vi har många stolta ambassadörer på SVTi som gärna berättar om sitt arbete, säger Julia Lindberg, Scrum Master och utvecklare i det team som bygger SVT:s egen videospelare för webben.
För att främja nyfikenhet och innovation har teamen hackfredagar varannan vecka. Två gånger per år hålls också tekniksprintar, som pågår i två veckor.
– Under tekniksprintarna pitchar en egna idéer eller så väljer en att jobba med det någon annan pitchat. Tekniksprinten avslutas med en demo, för att visa det som utvecklats och dela med sig av sina lärdomar. Det är kul och imponerande att ta del av det, säger Kristina.
– Det är väldigt lyxigt, det föder ett stort engagemang och många bra idéer kommer från de dagarna. Det sker samarbete över gränserna vilket gör att en samtidigt lär känna nya kollegor. Ett exempel är när medarbetare
på SVTi samarbetade med Hörselskadades Riksförbund och ljudmixen på SVT för att utveckla en tydligare talfunktion och förbättra hörbarheten på SVT Play, säger Julia.
SVT