Universum Awards 2020

TRR

TRR hittar styrkan i ett högre syfte

2020-09-22

Text: Elsa Sjögren

Foto: TRR

Att känna en stolthet i det man gör är nyckeln bakom TRR:s framgångsrika employer branding-arbete. Samtidigt har ett ambitiöst digitaliseringsarbete rustat organisationen för en förändrad arbetsmarknad.

TRR stöttar privata tjänstemän som blivit uppsagda och supportar dem till nya jobb. De har ett viktigt samhällsuppdrag att bidra till kompetensförsörjningen på den svenska arbetsmarknaden, något som vd Lennart Hedström tror är avgörande när det kommer till arbetsgivarvarumärket.
– Förr var syftet att arbeta, i dag är det stora värdet att arbeta med ett syfte. Det är något som vi har naturligt i vårt uppdrag. Jag tror att det är den avgörande orsaken till att vi har en stark företagskultur. Vi hjälper personer i deras utveckling och erbjuder massor med stöd och support, och de som jobbar här är oerhört stolta över att vara en del av det och kunna göra gott, säger han.

Lennart Hedström

Titel: Vd.
Utbildning: P-linjen, Mittuniversitetet, examen 1988.
Poddtips: ”Svante Randlerts ‘Chefssnack’.”

Innovativ kultur frigör potential

Vårens många uppsägningar på arbetsmarknaden till följd av coronakrisen har gjort att allt fler står utan jobb, och TRR:s stöd är viktigare än någonsin. Tack vare ett framgångsrikt arbete med digitalisering och förändrade arbetssätt kan man idag hantera det stora inflöde av arbetslösa som söker stöttning.
– Det håller på att växa fram en innovativ kultur på TRR där vi lyckas frigöra potential som alltid har funnits men som vi inte alltid haft möjlighet att nyttja. Vi pratar ofta om att utforska det möjliga, att våga testa nya arbetssätt, metoder och retorik. På så sätt kan potentialen, idékraften och innovationen hos medarbetarna komma fram på ett nytt sätt.

Har halverat omställningstiden

TRR är en icke vinstdrivande stiftelse, men även dem lägger stor vikt vid resultaten de lyckas uppnå. 9 av 10 personer som söker hjälp hos TRR supportas till en ny lösning. Organisationen har på senare tid även satsat hårt på att minska omställningstiden, tiden från att en person blir arbetslös till dess att den hittar ny sysselsättning, och lyckades under fjolåret halvera den.
– Om vi på ett snabbare sätt kan återinföra personer till arbetsmarknaden gör vi gott för de personerna, men också för företagen som behöver kompetens och samhället i stort, säger Lennart.

Bygger intern stolthet

Han beskriver TRR:s personalpolitik som ”i grunden generös” och menar att man satsar mycket på sina medarbetare. Det är många mindre förmåner som var och en kanske inte framstår som särskilt märkvärdiga, men som tillsammans bidrar till att medarbetarna uppskattar TRR som arbetsgivare och skapar en intern stolthet.

– Under coronaperioden har vi kommunicerat regelbundet, tagit fram riktlinjer för hemarbete och har digitala hälsoaktiviteter. Vi skickade ut påskpresenter med träningsprogram och har under året höjt friskvårdsbidraget rejält. Allt för att skicka signalen att det är viktigt att man upprätthåller sin hälsa under en period som den här.

TRR

TRR är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer och ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Syftet är att stötta privatanställda tjänstemän som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist till nytt jobb. TRRs värdegrund bygger på tillit, engagemang och resultat. Tillit och engagemang finns med i allt vi gör. Därför når vi goda resultat. Läs mer: www.trr.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TRR
TRR bidrar till en hållbar arbetsmarknad
Läs mer
TRR_LennartHedstrom

Frilansbild.
TRR
Stolthet och syfte genomsyrar TRR
Läs mer
Jonas Arvidsson på One Nordic.
Foto: André de Loisted
ONE Nordic
Decentraliserat ansvar ger framgång för ONE Nordic
Läs mer
Veidekke
Veidekkes hjärtliga kamp för en schysstare bransch
Läs mer