2020-09-22
Text: Sara Schedin
Foto: Kristofer Hedlund
Vinnare Employer Branding Awards 2020
Årets employer branding-manager
Det som tidigare var ett traditionellt charterbolag är i dag ett av Nordens största e-handelsbolag. Bolagets utmaning består i att attrahera morgondagens digitala talanger för att vara med och forma framtidens resande.
När någon säger TUI tänker nog de flesta av oss på resor, sol och vidsträckta stränder. Bolaget kan resebranschen utan och innan, och har varit verksamt på den svenska marknaden i över 50 år. Ola Oredsson arbetar aktivt med att talanger även ska se bolaget som det moderna e-handelsföretag det har förvandlats till det senaste decenniet.
– Vi konkurrerar inte längre med andra charterföretag om arbetskraft, utan snarare med andra techbolag, förklarar han.
Ola Oredsson
Titel: Head of Talent Acquisition and Employer Branding.
Utbildning: Master i entreprenörskap, Stockholms universitet, examen 2004.
Vilket är ditt favoritresmål? ”Åre.”
En viktig del i TUI:s employer branding-arbete är att berätta om vad bolaget gör och vilken typ av personer som jobbar i de nyrenoverade lokalerna på Söder Mälarstrand. Bland annat har man anställt en robot och öppnat en avdelning som bara fokuserar på AI och maskininlärning. Samtidigt erbjuder man alla sina anställda kurser i AI, kodning och digital marknadsföring.
– Våra medarbetare arbetar med att förverkliga andra människors drömmar. Därför tror jag att det är väldigt viktigt att man oavsett roll är medveten om att det man levererar på jobbet gör andra människor glada. Det ger en extra dimension till det man gör.
TUI har nästan 70 000 anställda och anses vara världens största resebolag. Med kontor över hela Europa och hotell över hela världen, är möjligheterna många för medarbetarna.
– Vi har mycket folk som befinner sig på uppdrag i andra länder. Då är det inte bara reseledare, utan allt från utvecklare och copy-writers till marknadsekonomer och digitala säljare. Eftersom vi ligger längst fram i den digitala utvecklingen kommer människor från hela världen för att jobba hos oss i Stockholm. Det har blivit en riktig smältdegel, vilket bidrar till känslan av en internationell arbetsplats. Men på TUI handlar utveckling inte bara om att kunna jobba utomlands, utan det finns också ett stort fokus på vidareutbildning inom bolaget. Man har till exempel satt som mål att varje medarbetare ska ha minst 80 utbildnings- timmar om året.
– Hit kommer man för att växa. Medarbetarna behöver inte begränsa sig till kurser som är anpassade efter deras specifika roller, utan hos oss handlar utbildning om att få så bred kunskap som möjligt. Det var exempelvis 300 medarbetare från vitt skilda yrken som gick en kurs i programmering som vi anordnade för några veckor sedan, säger Ola och tillägger:
– Det här tankesättet bidrar till vår stora interna rörlighet, där människor känner att de enkelt kan flyta mellan olika roller och avdelningar.
Ola beskriver TUI som en social arbetsplats där man ska må bra och få ihop livspusslet. Här bryr man sig om varandra och ledningen har ett stort fokus på medarbetarnas välmående och att de får en bra balans i livet.
– Omtänksamheten inom företaget sitter i väggarna, men är samtidigt något som vi hela tiden arbetar med att odla.
TUI Nordic