2020-11-12
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
UC vill bidra till ett bättre samhälle och en bättre framtid för unga – och att företaget tar samhällsansvar bidrar till stolthet bland medarbetarna. I samarbete med Fryshuset ger de exempelvis unga vuxna vägledning i allt som rör privatekonomi.
UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och konsumentinformationstjänster. Sedan 2018 är UC en del av det
nordiska affärsinformationsföretaget Enento Group med totalt cirka 420 medarbetare. Eleonor Öhlander är nordisk HR-direktör och berättar om en varm och vänlig kultur i ett företag som är i ständig förändring.
– Vi är på en spännande nordisk utvecklingsresa tillsammans för att skapa ett gemensamt bolag, säger hon.
Eleonor Öhlander
Titel: Nordisk HR-direktör.
Utbildning: Fil. Kand. i företagsekonomi, examen 1996.
Lyssnar på: ”Jag tycker om att lyssna på olika böcker och podcasts för att få inspiration och lära mig mer om saker och ting.”
UC vill genom sina produkter och tjänster bidra till att minska överskuldsättningen i samhället. Att arbetsgivaren tar samhälls-
ansvar är också det som medarbetarna tycker är extra viktigt och något som genomsyrar verksamheten.
– Nästan nio av tio medarbetare uppger att deras arbete bidrar till samhället, och det är väldigt positivt. Vi har också initierat olika projekt där vi kan sprida vår kunskap. Ett av dem är ”The Bill” där vi i Sverige bland annat samarbetar med Fryshuset. Projektet innebär att vi ger unga vuxna vägledning i hur de bäst sparar och sköter sin ekonomi för att undvika att hamna i ekonomiska svårigheter. Motsvarande satsning görs även i Finland. Det är ett bra initiativ som bidrar till samhället och skapar stolthet internt, säger Eleonor.
Eleonor har blivit utvald till Årets HR-direktör och hon menar att det är det senaste årets gemensamma värderingsarbete som ligger bakom framgångarna.
– Att alla medarbetare är involverade i arbetet med våra värderingar skapar en stolthet internt. Vi har ett högt engagemang i företaget och våra medarbetare känner tillit till oss. Vår strategi är att först fokusera på det interna engagemanget innan vi sprider ordet externt. Vi har en involverande, öppen och transparent arbetsmiljö och blev nyligen även certifierade som ”A Great Place to Work”, säger Eleonor och fortsätter:
– Vi agerar direkt när något händer i vår omvärld. Det gör att vi snabbt kan adressera våra medarbetare. Att vi har den öppna kommunikationen blev särskilt viktigt under coronapandemin då vi har haft en dialog med alla våra medarbetare på veckobasis.
Kreativa förslag och initiativ från medarbetarna på UC ligger bland annat till grund för gemensamma aktiviteter när många just nu
jobbar hemifrån. Digitala events och fysiska utmaningar arrangeras för att främja hälsa och arbetsglädje.
– Vi har en grupp som tar fram gemensamma aktiviteter för att vi ska lära känna fler kollegor i koncernen. De arrangerade exempelvis en digital oktoberfest. Mystery Coffee innebär att du anmäler dig till att fika via nätet med kollegor som du inte träffat förut. Det har lett till många intressanta och inspirerande möten. Vi tävlar även i team i olika fysiska aktiviteter för att uppmuntra varandra att röra på sig i vardagen, säger Eleonor.
UC