Årets Hederspris

Unionen

Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete

2023-12-11

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Employer Branding Awards 2024

Årets Hederspris

Genom att involvera hela verksamheten i employer branding-arbetet har Unionen lyckats bygga ett starkt och framgångsrikt arbetsgivarvarumärke. Därför har de nominerats till Årets Hederspris inom employer branding 2024.

När Johanna Smith och Anna Kritz startade Unionens employer branding-arbete fanns det ingen enhetlig bild av fackförbundets arbetsgivarerbjudande, EVP, inom organisationen. 

 

– Med små medel, få anställda och ett nära samarbete med enheten för medlem, marknad och kommunikation har vi jobbat synkroniserat med strategi, kultur och varumärke för att formulera ett tydligt EVP och sätta Unionens employer brand. Ett arbete som har varit väldigt lyckat eftersom det är förankrat i verksamheten och är i ständig utveckling. Vi tror på att kultur och varumärke byggs inifrån och ut, säger Anna.

Anna Kritz

Titel: Sektionschef Talent Management. Utbildning: Fil. kand. inom samhällsvetarprogrammet, Uppsala universitet, examen 1992.

Vad är din personliga grundregel inom EB? ”Det är helt avgörande att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut, så att insida och utsida är sann och stämmer överens.”

Johanna Smith

Titel: HR-specialist.

Utbildning: Magister i personal- och arbetslivsfrågor, Uppsala universitet, examen 2003.

Vad är din personliga grundregel inom EB? ”Kommunicera ett arbetsgivarlöfte som är sant, och mät och följ upp upplevelsen hos de nya talangerna.”

Skapar mening 

Unionen är en föregångare i sin bransch med sitt målmedvetna och långsiktiga engagemang i arbetsgivarvarumärket, och det har gett resultat. Tidigare fanns det många olika svar på frågan: ”Varför ska du jobba på Unionen?”. För att hitta det svar som är sant för alla anställda och chefer genomfördes ett grundligt arbete som fortfarande är aktivt. 

 

– Det vi fick fram var bland annat att de som arbetar på Unionen gör det för att de vill skapa mening för någon annan, och det är något som attraherar våra nya talanger. Här jobbar vi för medlemmarna med rådgivning, förhandlingshjälp och avtal för bra villkor på arbetsplatsen, men också på samhällsnivå genom att vara en stark aktör i arbetsmarknadsfrågor, säger Johanna. 

En sann bild 

För att se till att den bild Unionen visar utåt stämmer överens med hur medarbetarna uppfattar sin arbetsplats gör man olika mätningar som noggrant följs upp. Unionen följer dessutom trenderna bland talangerna och anpassar arbetet efter detta. Talangerna vill exempelvis jobba för ett gott syfte, och vara på en schysst arbetsplats med bra arbetsmiljö och trygga villkor.

 

– På så sätt kan vi se till att vi alltid är sanna i vår kommunikation. Hittills har vi fått fina värden i våra undersökningar, och vi får rätt profiler på de talanger som söker sig hit på ett helt annat sätt än när vi började det här arbetet, säger Anna.

Ledord som stämmer

 En viktig del i Unionens employer branding-strategi är att fortsätta bygga den inifrån och ut samt koppla ihop arbetet med den interna kulturen. Ett annat viktigt fokus är att förmedla till potentiella kandidater att Unionen är ett fackförbund som vill vara med i framtiden, ständigt ledande och utvecklande. Unionen har exempelvis varit med och kämpat för omställningsstödet som ger människor möjlighet att kompetensutveckla sig på en föränderlig arbetsmarknad.

 

– När vi följer upp våra egna och externa mätningar bland studenter och young professionals ser vi att vi ligger rätt i tiden genom vår grundläggande verksamhet, som handlar om att arbeta för att våra medlemmar ska få ett bättre arbetsliv, säger Anna och fortsätter: 

 

– i dag vill många jobba med något som är meningsfullt och hållbart – och det gör vi här.

Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Unionen arbetar för att förbättra arbetsvillkoren för tjänstemän i privat sektor. Utöver yrkesverksamma välkomnar Unionen även egenföretagare och studenter. Unionen har kontor på 23 orter från Malmö till Luleå.   Läs mer: www.unionen.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Johanna Smith och Anna Kritz sitter i soffa på Unionens kontor.
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer
Johanna och Anna sitter bredvid varandra i en grön soffa. Båda ler och tittar in i kameran.
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer
Unionen
Meningsfullhet ger Unionens medarbetare kraft att göra skillnad
Läs mer