Årets vd

SkandiaMäklarna

Vinnarkrans till SkandiaMäklarna

2022-06-17

Lästid ca 2 min

Andreas Moritz i Skandiamäklarnas ljusa lokaler.

Vinnare 2022

Årets vd

Foto: Patrik Lundin

Är man inte under ständig utveckling är man per definition under avveckling, menar Andreas Moritz. Att inom employer branding jobb mot helheten med rätt frågor, rätt fokus och rätt människor har förärat SkandiaMäklarna en främsta pallplats.

För SkandiaMäklarna är employer branding avgörande för att kunna attrahera engagerade och kompetenta medarbetare. Det menar Andreas Moritz, vd på SkandiaMäklarna, som i år plockar hem titeln Årets vd.
– Det känns fantastiskt och är en ära. Employer branding är ett viktigt arbete och det här visar att vi har fokuserat på rätt saker.

Andreas Moritz

Titel: Vd.
Utbildning: Civilekonom (ek. mag.), Stockholms universitet, examen 2004.
Vad får dig att kicka igång på morgonen? ”En stark kopp kaffe.”

Engagerade medarbetare

SkandiaMäklarnas medarbetare är avgörande för företagets överlevnad. Det är också därför som employer branding är så viktigt. Andreas Moritz menar att har man ett starkt varumärke, de bästa tjänsterna och de mest engagerade medarbetarna – då har man en lyckad ekvation och en långsiktigt bra affär.
– Våra mäklare måste leva och brinna för varumärket – annars går det inte. Generellt sett är det stor personalomsättning i branschen, därför är det extremt viktigt att vi har ett attraktivt varumärke för att engagera och behålla våra medarbetare. Employer branding involverar alla medarbetare dygnet runt, vare sig man vet om det eller inte. Vi träffar våra kunder överallt och hela tiden – då måste man genuint känna att SkandiaMäklarna är den bästa mäklaren och stå för det, säger Andreas Moritz.

Framgångsfaktorn stavas ”snabbt”

En framgångsfaktor för SkandiaMäklarna har varit att man arbetat medvetet med onboarding-processen för nyanställda mäklare, och att de snabbt har blivit framgångsrika i sin roll. Målet är att ha branschens bästa onboarding.
– Ju snabbare de kommer igång ju längre stannar de. Ja, det har visat sig att medarbetare som lyckas komma in i yrket snabbt, stannar längre. SkandiaMäklarna vill växa och bli större. Och för att växa behöver de fler engagerade medarbetare.

– Vi har en delvis ”analog” affär – vi måste ha en mäklare som gör skillnad ute på fältet, det finns inget annat. Så att skapa tillväxt genom att ha de bästa och mest välmående medarbetarna är vårt mål. Och för att nå det behöver vi ha de bästa tjänsterna och förutsättningarna – så att medarbetarna snabbt blir framgångsrika – och stannar hos oss, säger Andreas Moritz.

Andreas väljer:

Podd

Tidning

Trä

Tegel

Början

Slutet

Parasoll

Paraply

Platt organisation

SkandiaMäklarna är ett stort företag med över 500 anställda på 100 kontor runt om i landet. Men han menar att kulturen är familjär och att alla känner alla genom att man har lyckats med att bygga broar över gränserna. På grund
av att mäklaryrket tidvis är ensamt är det ännu viktigare att man har en tillhörighet till kedjan. Kunskap och erfarenhet delas kollegor emellan.
– Vi är en platt organisation och har lyckats skapa ett litet företag i det stora. I våras var hela företaget i Grekland och hade en kickoff för att äntligen träffas fysiskt igen efter pandemin och för att komma samman och fortsätta bygga den starka kulturen, säger Andreas Moritz.

Alla är ambassadörer

Över 500 människor representerar SkandiaMäklarnas varumärke varje dag. Alla syns utåt och är frontfigurer på kundmöten och visningar.

– Det är därför det är så viktigt hur man uppfattar oss. Jag brinner för att sätta en hög lägstanivå. En enda misslyckad visning kan skada vårt employer brand. Det mesta går att kopiera – men inte engagerade medarbetare, avslutar Andreas
Moritz.

Text: Eva Rydinger

SkandiaMäklarna

SkandiaMäklarna är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 550 medarbetare på 110 kontor. Ledstjärnan är kvalitet med fokus på trygghet, ansvar och förmåga. www.skandiamaklarna.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Andreas på Skandia står lutad mot en grön vägg. Han ler och tittar in i kameran.
SkandiaMäklarna
SkandiaMäklarna fokuserar på kultur och varumärke
Läs mer
Andreas Moritz i Skandiamäklarnas ljusa lokaler.
SkandiaMäklarna
Vinnarkrans till SkandiaMäklarna
Läs mer
Camilla Brandt och Tobias Bedinger i DNB:s ljusa lokaler.
DNB
Olikheter – en viktig resurs för DNB
Läs mer
Haraldur Gudjonsson med kollegor på Tetra Paks kontor.
Tetra Pak
Samarbete nyckeln till ett långsiktigt Tetra Pak
Läs mer