2020-12-02
Text: Fridah Jönsson
Foto: Patrik Lundin
Nominerad 2021
Årets Hederspris
På analys- och konsultbolaget WSP jobbar HR- och kommunikationsdirektör Maria Lindfelt för en stark och jämställd företagskultur. Här berättar hon hur HR och kommunikation hänger ihop – och hur den externa kommunikationen avspeglas i den interna upplevelsen.
Maria Lindfelt på konsultbolaget WSP har flera gånger tidigare både blivit nominerad till och vunnit flera utmärkelser inom employer branding.
Maria Lindfelt
Titel: HR-och kommunikationsdirektör.
Utbildning: Personal- och arbetsfrågor, Uppsala universitet, examen 1996.
Företag du skulle vilja konsulta hos för en dag: ”Jag skulle nog faktiskt vilja vara på WSP då, och jobba med något kring hållbarhet som är så viktigt för vår planet.”
För henne är det tydligt att HR och kommunikation går hand i hand, både när det gäller att skapa en hållbar företagskultur och att bygga ett bra arbetsgivarvarumärke.
– Företagskultur är otroligt viktigt för mig, om man bygger ihop HR och internkommunikation blir resultatet en företagskultur, säger hon. Employer branding är utåtriktat och handlar också om kommunikation, så jag tycker att det känns ganska naturligt att de delarna hänger ihop. När vi tittar på undersökningar från exempelvis Universum ser vi att vårt externa varumärke överensstämmer med våra interna undersökningar. Det bevisar att vi verkligen är så som vi säger att vi är. När du kommer hit vet du vad du får, våra med- arbetare bekräftar det vi säger utåt.
”Det högre värdet blir väldigt påtagligt här på WSP.”
På WSP har många av konsulterna titlar som ingenjörer och nationalekonomer och många av deras arbetsområden är inom mansdominerade branscher. Maria lyfter fram att man jobbar mycket aktivt och medvetet med jämställdhetsfrågor.
– Vi har tagit jättestora kliv när det gäller jämställdhet mellan könen, vår kultur ska vara hållbar både för kvinnor och män. Undersökningar visar, och vi får också ofta höra, att kvinnor trivs med att jobba här, och jag tror att det är viktigt att våra kvinnliga medarbetare som har gjort chefskarriärer får möjlighet att synas. Har du många kvinnliga chefer blir de förebilder för andra kvinnor. Vi ska inte bara ha en viss andel kvinnliga medarbetare utan också samma andel kvinnliga chefer, det finns ingen anledning till diskrepans mellan med- arbetare och chefer – alla ska känna att man får chansen här.
Marias ansvarsområde innefattar medarbetare i tolv länder, även om hon har mest fokus på Sverige. Uppdragen för WSP:s konsulter rör sig om allt från att projektera nya stadsdelar, till att mäta luftkvaliteter och planera järnvägar. Maria menar att en stor anledning till att som ung kandidat söka sig till WSP är just att man får vara en del av att bygga upp samhället tillsammans med kunder och kollegor.
– Man kan inte komma ifrån att det är fantastiskt roligt att jobba med dessa frågor och att stötta en hållbar samhällsutveckling. Vi framtidssäkrar världen! Det här är ett av de företag som har tydlig betydelse för allas vardag, vi renoverar samhället på rätt sätt. Vi säkerställer att tågen kan gå, att bilar kan köra och att strömmen går in i våra eluttag. Vi bidrar så tydligt till det och det är lite lockande att ha ett högre värde, vilket blir väldigt påtagligt att man har här.
WSP