2019-12-13
Text: Fridah Jönsson
Foto: Kristofer Hedlund
Kollegor runt om i världen, events med nya produktsläpp och flera stora projekt samtidigt. Det gör Sara Larssons dagar på Samsung minst sagt varierade, vilket hon trivs med.
Sara Larsson kom nyexaminerad till Samsung för sju år sedan. Här fick hon, som då inte hade särskilt mycket arbetslivserfarenhet, möjligheten att ingå i bolagets digitala team. Hon anade att e-handel bara skulle bli större, och idag är hennes titel E Commerce Manager.
Sara Larsson
Titel: E commerce manager
Utbildning: Civilekonom, Lunds universitet 2012.
Ett bra app-tips: Karma, som visar vilka restauranger som säljer mat som börjar gå ut till rabatterat pris. Fler borde använda den och fler restauranger borde ansluta sig.
– Jag jobbar både lokalt, regionalt och globalt. Jag har kollegor i hela världen, och mina dagar brukar börja med att jag stämmer av lite med teamet på andra sidan. Jag arbetar med olika serviceprogram, nya betallösningar för vår e-handel och nya leveranstjänster. Vi har sällan ett projekt i taget, utan man får vara inblandad i många saker på samma gång. På en dag kan jag hålla på med flera olika projekt, igår arbetade jag först med en process som ska förbättras, sedan med ett avtal med en ny partner och sedan med uppföljningar med befintliga servicepartners och mitt interna team.
– När vi i Norden blev en global pilot med att rulla ut en global e-handelsplattform hade jag bara varit här i ett år, men då fick jag vara med om en utrullning av ett helt nytt affärsområde där det inte inledningsvis fanns någon färdig strategi eller definierade processer. Genom att vara med under den uppbyggnaden har jag lärt mig väldigt mycket. Nu med lite perspektiv kan jag tänka ”men gud, hur kunde jag göra det där, jag visste ju ingenting?!”, men i det här bolaget kan man tidigt få förtroende och möjlighet att ta ett stort ansvar, vilket gör att man utvecklas väldigt snabbt.
– Samsung är väldigt bra på att hålla oss informerade, de håller events och möten för hela bolaget där vi informeras om nya produkter. Även om alla inte jobbar direkt med våra produkter så är man ändå involverad i de nyheter som släpps, så det ger oss en bra inblick.
– Det händer! Jag är inte den som kränger på någon våra produkter, men på ett diskret sätt får jag kanske ändå fram att just Samsungs produkter är bäst, haha! Men det är faktiskt något som genomsyrar bolaget, att vi verkligen tror på vad vi gör, man blir tidigt en ambassadör för våra produkter och företaget. Det känner man även när man träffar personer från andra Samsungbolag runt om i världen, att det är något vi har gemensamt. Det förstärker känslan av att vi är ett team. Även om vi inte ses så ofta, så finns det en global gemenskap och man får ofta värdefulla insikter i andra marknader, vilket är väldigt roligt.
Samsung