PwC Placeringar
Data/IT Professionals
- 11 PwC
2019-06-19
Text: Camilla Rindås
Foto: PwC
PwC har lyckats förmedla en ärlig och genuin bild av PwC som arbetsgivare. ”Våra medarbetare är våra viktigaste ambassadörer. Att de trivs förklarar varför PwC fått utmärkelsen branschbäst”, säger Katarina Roddar, personaldirektör.
För 18 år sedan hade Katarina Roddar sin första arbetsdag på PwC. Under åren har hon haft flera olika roller och sedan tre år tillbaka är hon bolagets personaldirektör.
– Vårt medarbetarlöfte, ”Opportunity of a lifetime”, handlar om att tiden på PwC ska vara den bästa i våra medarbetares karriär. För mig är det väldigt lätt att förmedla ”Opportunity of a lifetime” eftersom jag upplever att det stämmer in på min egen karriär. Det har varit och är en fantastisk resa här!
Katarina Roddar
Titel: Personaldirektör.
Utbildning: Fil.kand. personalvetare, Uppsala, examen 1995.
Bästa stund under arbetsdagen? ”När jag kommer in på kontoret på morgonen och har hela dagen framför mig.”
Employer branding ligger Katarina varmt om hjärtat. Och passionen har både märkts och uppmärksammats. 2018 blev hon utnämnd till Årets Personaldirektör inom employer branding. Även PwC har fått flera utmärkelser, och i år får företaget priset Branschbäst enligt studenter inom kategorin bank – revision.
På PwC är alla ledare och vi investerar mycket i ledarutveckling. Vår ambition är att ha passionerade och äkta ledare. Vi vet att det bygger en stark och positiv kultur.
– En stor del i PwC:s framgång är att vi har vågat utmana oss själva och testa kreativa lösningar. Det är också viktigt att förmedla en genuin bild av hur det är att arbeta på PwC. Du måste leva det budskap du har, och det har vi lyckats med, säger Katarina och fortsätter:
– Vi säljer inga fysiska produkter, istället är våra medarbetares utveckling grunden till hela vår framgång. Att de utvecklas är ett måste för att vår organisation också ska göra det. Vi är väldigt måna om att de trivs och växer.
Ett viktigt fokus är ledarskap och vidareutveckling av företagets chefer, berättar Katarina.
– På PwC är alla ledare och vi investerar mycket i ledarutveckling. Vår ambition är att ha passionerade och äkta ledare. Vi vet att det bygger en stark och positiv kultur.
– Vi lever i en tid av otroligt snabba förändringar vilket gör att vi, precis som andra bolag, behöver stötta våra ledare så att de står väl rustade och kan skapa förutsättningar för sina kollegor att lyckas med framtidens utmaningar.
På frågan om vem som passar in på PwC svarar Katarina snabbt.
– Alla! Vi har som målsättning att vara en differentierad och inkluderande arbetsplats. Vi behöver attrahera allt från nyexaminerade till superspecialister, och vi behöver alla typer av personligheter, kompetenser och förmågor. Sen är det naturligtvis en fördel att trivas med ett högt tempo och att ha en hög ambitionsnivå i det man gör.
PwC är populärt bland ekonomer, men de vill gärna attrahera en större bredd av kompetens än så, till exempel systemvetare och ingenjörer. Företaget har även en hög andel tidigare medarbetare som återvänder efter att ha jobbat i andra bolag.
– Det är det bästa betyget vi kan få, att medarbetare väljer att testa andra arbetsgivare men sen kommer tillbaka. Men i grunden vill vi såklart allra helst behålla våra talanger. PwC ska vara ett ställe där du utvecklas, bidrar och lär dig – oavsett hur länge du stannar.
PwC
Som revisorer och rådgivare till 60 000 klienter ger vi dig tillgång till många spännande uppdragsgivare – både stora och små. Det innebär självklart en mångfald av karriär- och utvecklingsmöjligheter, men det unika hos oss är att du verkligen kan påverka dina möjligheter och din utveckling själv. Kan du det där du är idag?
Antal anställda: 34 kontor, 2 800 medarbetare i Sverige, 34 000 kunder samt 236 000 medarbetare globalt i 158 länder.
Läs mer: www.pwc.se