Raketerna

DNB

DNB satsar på jämställdhet och framtidens teknik

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Joakim Nordenstam klädd i grå kostym med blårandig skjorta står framför DNBs  entré, utsmyckad av gulddetaljer.

Raketerna

Raket logga

+26

DNB Sverige satsar inte bara stort på att ställa om till den senaste tekniken – nu inleds ett långsiktigt arbete där jämställdhet står fokus. Syftet är att bli ännu bättre på att ha en inkluderande och öppen företagskultur.

DNB Sverige, som är en del av DNB-koncernen – en av de ledande nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkring – satsar stort på innovation.

– För att lyckas med den satsningen har vi ett ledarskap som präglas av tillit och där nyfikna medarbetare vågar utmana givna sanningar, oss själva och vår kärnverksamhet. Vi måste tänka utanför boxen för att ständigt kunna bli bättre och ligga i framkant, säger.

DNB är inne i en strategisk förflyttning – #4TF (For the future) – där det övergripande syftet är att alltid leverera de bästa kundupplevelserna inom alla segment de verkar inom.

– Förutom innovation är även corporate responsibility, kompetenslyft och kundinsikt de prioriterade strategiska fokusområdena de kommande åren.

Joakim Nordenstam

Titel: Head of Human Resources.

Utbildning: Magister i personalvetarprogrammet, Umeå universitet, examen 2000.

Smultronställe: ”Svärföräldrarnas sommarhus på Rossö i norra Bohuslän är ett riktigt smultronställe och en fantastisk plats att spendera somrarna på med familjen.”

Prisades som Årets nykomling

På Universum Awards 2018 vann DNB priset som Årets nykomling. Joakim menar att framgångarna ligger i att man fokuserat på att skapa en bra arbetsplats för sina medarbetare.

– Våra medarbetare är våra främsta ambassadörer och är de som bäst kan förmedla vårt fina varumärke i sina nätverk, till sina kunder, leverantörer och via många andra kanaler, säger han.

Vidare beskriver Joakim företagskulturen på DNB som öppen med högt i tak och inga vassa armbågar.

– Trots att DNB är en stor koncern med 10 000 medarbetare, varav 350 i Sverige, så känner man sig som en utmanare på den svenska marknaden och tar marknadsandelar inom olika segment och sektorer.

Mångfald och inkludering

DNB driver sedan en tid tillbaka ett långsiktigt jämställdhetsarbete.

– För att leverera på våra strategiska mål krävs det att vi skapar en jämställd arbetsplats med en inkluderande kultur där samtliga medarbetare trivs och utvecklas i enlighet med sina karriärsambitioner oavsett könstillhörighet. Med en jämställd arbetsplats tar vi till vara på vår kollektiva kompetens och främjar innovativt tänkande, vilket kommer att ge oss ett försprång och en konkurrensfördel i finansbranschen.

Ny teknologi tar stor plats

DNB är en bank som ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Redan nu används AI-robotar till vissa arbetsuppgifter inom koncernen.

– Vi är inne i en spännande tid, i en bransch som står inför omfattande digitalisering och omstrukturering. DNB har bestämt sig för att vara ledande i den förändringen, avslutar Joakim.

DNB

DNB är Norges största bank och en av de ledande nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkring. Bankverksamheten i Sverige startade 1995 och erbjuder de flesta tjänster och produkter som efterfrågas av svenska medelstora och stora företag samt institutioner.



Läs mer: www.dnb.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Trafikverket
”Vill man lära sig mycket nytt är det på Trafikverket man ska vara”
Läs mer
Göteborg Energi
Göteborg Energi – en långsiktig samhällsbyggare
Läs mer
PwC
Den positiva kulturen nyckeln till PwC:s popularitet
Läs mer
Trafikverket
Trafikverket bidrar till ett tillgängligt Sverige
Läs mer