Ekonomi Student

Essity

”Säljteamet på Essity delar en stark passion för att förbättra hygienstandarden”

2020-06-03

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Kristofer Moberg, Essity

Relationsbyggare Kristofer Moberg är regional säljchef för ett av Essitys globala varumärken – Tork, som omsätter över en miljard dollar årligen.

Efter att ha inlett karriären som officer lämnade Kristofer Moberg den militära banan och sökte in till IHM Business School. I dag jobbar han som regional säljchef på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity.

Namn: Kristofer Moberg
Titel: Regional försäljningschef för Tork
Utbildning: Officersutbildning på Försvarshögskolan, samt utbildning till företagssäljare på IHM Business School i Göteborg, examen 2011.
Jag känner mig stolt över… att jobba på ett företag som har höga hållbarhetsmål och som bidrar till att öka välbefinnandet inom hygien och hälsa för miljontals människor varje dag.

 

Vad gör Essity till ett spännande bolag att jobba på?

– Essity är ett stort globalt bolag med många välkända varumärken som Libero barnblöjor, Libresse mensskydd och TENA inkontinensskydd. Varumärket Tork, som jag arbetar med, erbjuder kompletta hygienlösningar som bland annat inkluderar pappershanddukar, pappersservetter, handtvål, handdesinfektion, behållare, rengörings- och avtorkningsprodukter samt service och underhåll. Vi erbjuder också digitala lösningar som exempelvis så kallad Internet of Things sensorteknik som möjliggör datadriven städning.

Vad har Essity för ställning på marknaden?

– Essity är marknadsledande med TENA och Tork och driver utvecklingen i branschen. Kunderna består bland annat av kontor, universitet, vårdinstitutioner, industrier, hotell och arenor. Tack vare innovationer som exempelvis Tork EasyCube, en världsledande mjukvara för datadriven städning, kan lokalvårdarnas arbete underlättas. Sensorer mäter antalet besökare och behovet av påfyllning. Vi har också lanserat Tork PaperCircle, världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. På Essity är det tydligt att innovation och hållbarhet står högt på agendan.

”Kulturen är öppen, hjälpsam och prestigelös”

Varför ska man satsa på en karriär som säljare hos er?

– Som säljare på Essity får du ta stort eget ansvar och hantera komplexa affärer direkt mot kund. Vi bygger ett partnerskap med våra kunder och som säljare är du ofta ute på fältet. Inom vår säljorganisation har vi medarbetare med varierande utbildningsbakgrunder från både universitetet och andra utbildningar. För att lyckas i rollen behöver du vara driven och genuint intresserad av människor. Du behöver även vara en bra lyssnare för att förstå kundernas behov och bygga en långsiktig relation. För mig är det inte bara rollen som gör att jag trivs så bra utan även den öppna, hjälpsamma och prestigelösa företagskulturen.

 

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.    

Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Linnea Jörgner står intill en maskin i en hall på Essity.
Essity
Essity får ingenjörsdrömmarna att lyfta
Läs mer
PwC
Den positiva kulturen nyckeln till PwC:s popularitet
Läs mer
SEB
”Mitt uppdrag är att analysera SEB:s kreditrisker”
Läs mer
Joakim Nordenstam klädd i grå kostym med blårandig skjorta står framför DNBs  entré, utsmyckad av gulddetaljer.
DNB
DNB satsar på jämställdhet och framtidens teknik
Läs mer