2019-11-06
Text: Elsa Sjögren
Foto: Felicia Yllenius
Med sin eyetracking-teknik befinner sig Tobii i innovationernas centrum. Här finns en vänlig stämning och en platt organisation som uppskattas bland medarbetarna.
På techföretaget Tobii finner du över 50 olika nationaliteter bland de 1200 anställda. Det råder inga tvivel om att det är ett internationellt och multikulturellt företag, något som har varit avgörande för att Anna Gnyria och Tarek Hamou ska känna sig hemma i Sverige.
– Jag har varit här i fem år, och eftersom det finns så många människor med olika nationaliteter har jag aldrig känt mig som en främling på jobbet, säger Anna.
Anna Gnyria
Titel: Segment Marketing and Communications Manager.
Utbildning: Business management, V.N. Karazin Kharkiv National University (Ukraina), examensår 2010. Marknadsföring, Karlstads universitet, examensår 2013.
Var hämtar du inspiration? ”Från människor i min närhet: min familj, vänner, kollegor såväl som personer jag inte känner men som gör fantastiska saker, tänjer gränser, gör det lilla extra och ger 110%. Jag inspireras och motiveras av människor som omvandlar sina drömmar till mål som de jobbar mot varje dag.”
Tarek Hamou
Titel: Full Stack Developer.
Utbildning: Information system engineering, Syrian Virtual University (Syrien), examensår 2009.
Var hämtar du inspiration? ”Jag får inspiration där det finns en positiv energi. Det kan vara människor, platser eller något jag läst.”
I sin roll som Segment Marketing and Communications Manager är Anna ansvarig för marknadsföring och kommunikation för ett av tre kundsegment på Tobii Pro. Trots att det är ett rätt stort företag har de lyckats behålla en startup-kultur, vilket hon uppskattar.
– Alla är väldigt hjälpsamma, vi jobbar nära varandra och samarbetar mycket. På Tobii Pro har vi implementerat ett ”flex office”-koncept där vi inte har fasta arbetsplatser utan kan sitta bredvid dem vi arbetar mest med under ett specifikt projekt. Man känner inte heller av någon tydlig hierarki här.
Tarek Hamou, Full Stack Developer på Tobii Dynavox, håller med om att företaget har ett ickehierarkiskt tankesätt.
– Det är en platt organisation. Alla är ödmjuka och delar med sig av sin kunskap. Det känns som ett andra hem.
Tarek är en del av ett team som under året anordnar roliga aktiviteter för de anställda.
– Det är quiz och filmkvällar – företaget gör sitt bästa för att stödja den roliga delen av arbetslivet. Att värna om de anställdas välmående innebär inte bara roliga, sociala aktiviteter utan även hälsoinitiativ.
– Vi har ett team som anordnar aktiviteter som yoga på kontoret, fotbollsmatcher, steptävlingar eller inspirerande föreläsningar.
Både Anna och Tarek har upplevt en stor yrkesmässig utveckling sedan de först började jobba på Tobii. Anna började för fem år sedan i en junior roll som Marketing Coordinator, och under åren har hon fått möjlighet att jobba med större projekt. I år fick hon en senior roll.
– Det är ett stort steg i min karriär. Här finns alla möjligheter att utvecklas. När folk vill testa något nytt behöver de inte gå till ett annat företag utan kan leta efter möjligheter på andra avdelningar och affärsenheter. Tarek kom till Tobii för tre år sedan som Junior Developer.
– Idag är jag utvecklare och hjälper till med beslutsfattande. Med hjälp av min tekniska kunskap guidar och stöttar jag nu marknadsteamet.
Tobii