TOPP 10

Sambla Group

Ett växande Sambla Group satsar på kulturen och de egna talangerna

2022-12-15

Lästid ca 2 min

Foto: Marcus Sätherström

En aktiv satsning på kulturen, en förmåga att behålla och lyfta de egna talangerna samt ett företag som ständigt växer och utvecklas. Det beskrivs som framgångsreceptet när Sambla Group nu utsetts till en av Sveriges bästa arbetsgivare.

– Ambitiösa medarbetare som taggar varandra gör att alla känner sig som en del av resan, säger Katinka Johansson, HR-chef.

Det är första gången som Sambla Group är med i Universums undersökning för Sveriges bästa arbetsgivare – och det slutade med en fjärdeplats.

– Vi var med för första året mest för att se hur vi låg till, så att komma topp fem känns verkligen jätteroligt! Vi visste att vi var bra – men inte så här bra, skrattar Katinka Johansson.

“Vi har tjänat på att prioritera kulturen sedan dag ett”

Sambla Group är en fintech-koncern som sedan 2011 jobbat för att förbättra privatpersoners lånesituation och privatekonomi. Genom en smart jämförelsetjänst hjälper man kunderna att samla sina lån och hitta långivaren som kan erbjuda de bästa villkoren för varje person.

 

Katinka började på företaget för sex år sedan och har varit med på tillväxtresan från de cirka 100 anställda man var då – till de 300 som jobbar hos Sambla Group i dag.

– Att utveckla och bibehålla en bra kultur är en utmaning som många växande arbetsgivare står inför. Men jag tror att vi har gjort oss själva en tjänst genom att satsa på kulturen sedan dag ett. Det är en viktig byggsten för att lyckas som företag – att ha medarbetare som taggar varandra och ser det som en gemensam resa.

 

För ett snabbväxande fintech-företag har det också blivit viktigt med flexibilitet och anpassning.

– Vi försöker vara adaptiva i vårt arbetssätt, vilket har krävts för att kunna växa som vi har gjort. Vi är en flexibel organisation med möjlighet till snabba beslutsvägar – vilket behövs i den här branschen.

Katinka Johansson

Titel: Head of HR

David de Palma

Titel: Head of strategic partnerships

Sambla Group började sin verksamhet i Sverige, men har de senaste åren expanderat verksamheten till fler länder i Norden. De drygt 300 anställda sitter i dag utspridda på fem kontor i Sverige, Finland och Danmark.

– Vi är en social bunt människor som gillar att ha roligt på jobbet. Många har insett att jobbet är en så pass stor del av livet att man vill att det ska vara både roligt och givande, säger Katinka och fortsätter:

– Vi är i grunden ambitiösa människor som skapar drivkraft hos varandra. Vissa skulle även kunna kallas vinnarskallar, men som har slopat de vassa armbågarna.

Har lyckats behålla sina talanger: “Vågar satsa”

En nyckel till att Sambla har lyckats bibehålla kulturen lär vara att man kunnat behålla sina duktiga medarbetare genom att låta dem växa och utvecklas inom företaget. En av dem som gjort just det är David de Palma, som direkt efter gymnasiet började på Sambla som handläggare och jobbade med att boka möten med potentiella kunder. På sina dryga sju år i företaget har han sedan hunnit bli både teamleader och försäljningschef – och sedan ett år tillbaka har han tjänsten som Head of Strategic Partnerships, där han jobbar med att bygga ut bolagets business to business-nätverk.

– Det känns som att Sambla Group är sjukt bra på att handplocka internt och se vad olika personer är duktiga på – inte bara att man kan avancera inom sin avdelning, säger David och fortsätter:

– Det är motiverande att ledningsgruppen vågar satsa på sina egna unga talanger, och det gör att man känner sig uppskattad och att man är en del av resan.

 

Vad är det som gör kulturen på Sambla speciell, tror du?

– Det gör nog mycket att många har jobbat här väldigt länge – personer som andas Sambla Group och som gör ett grymt jobb med att onboarda nya och att anstränga sig för att folk ska trivas.

 

– Sedan hjälper det nog att vi gör mycket socialt utanför jobbet också. Vi har ett korplag, gemensamma träningsutmaningar och ser till att ha regelbundna events där alla är inkluderade. Det gör att man vill vara en del av gänget, säger David de Palma.

Vuxit mycket: “Viktigt att alla ser sitt bidrag”

Och nyss nämnda “gäng” på Sambla Group lär som sagt bara bli större. Under förra året klev riskkapitalbolaget Nordic Capital in som huvudägare när företagen Sambla och Advisa gick ihop och blev ett. I dag finns Sambla Group i fyra länder, med sex varumärken.

– Det har varit lite “håll i hatten”-tempo ända sedan start, men det har gått ännu fortare de senaste 2-3 åren. Därför är det viktigt att vi håller oss lyhörda och närvarande mot organisationen för att kunna behålla och utveckla kulturen här, säger Katinka och fortsätter:

– Vi fortsätter också att lägga kraft på att alla som är med på resan ska förstå sitt bidrag, både i sin roll och till kulturen. Det är en nyckel vi satsat mycket på för att inte tappa fotfästet när vi växer, säger Katinka Johansson.

 

Nu siktar Sambla Group på att bli den ledande jämförelsetjänsten för privat- och bolån i norra Europa.

– Hittills har vi hjälpt över 600 000 nöjda kunder till en bättre privatekonomi – och det är det som driver oss till att fortsätta vår resa!

Text: Povel Arwidson

Sambla Group

Sambla Group är en fintech-koncern bestående av sex varumärken för lånjämförelse i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Sedan starten 2011 har man hjälpt privatpersoner att jämföra och samla lån för att få bättre villkor.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Valio
”På Valio vinner vi tillsammans”
Läs mer
Sesol
»Vår vision är att vara det självklara valet«
Läs mer
Forenede Care
”Hos oss kan du göra karriär utan att byta arbetsgivare”
Läs mer
Essity
“Essity är som en lekplats för kunskap”
Läs mer