Trafikverket Placeringar
Karriär
- 2 Trafikverket
Traineeguiden
- 6 Trafikverket
2021-03-17
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
Omvärldsbevakning, forskning och innovation är hans dagliga fokusområde – strategen Rein Jüriado har ett smidigt, grönt och tryggt transportsystem i kikaren.
Rein Jüriado är anställd på Trafikverket där han jobbar med den strategiska utvecklingen av transportsektorn. Han började 2016 och lockades framförallt av myndighetens centrala roll i samhällsutvecklingen och omställningen till ett fossilfritt transportsystem.
– Trafikverket förvaltar en stor del av den statliga väg- och järnvägsnätet och vi kan verkligen påverka människors vardag på ett konkret sätt. Transporterna påverkar hur och var människor bor och bidrar till att man kan ta sig till jobbet, skolan och fotbollsträningen, säger Rein.
Rein Jüriado
Titel: Strateg på Strategisk utveckling.
Utbildning: Forskarexamen, disputerat i företagsekonomi, Stockholms universitet, 2008.
Smultronställe: ”Jag gillar verkligen sandstränder och tallar. Som barn var jag ofta på Dagö i Estland där min moster bor och där finns det många stränder med vit sand och fina tallar.”
– Mitt område är forskning och innovation och där försöker vi blicka mot framtiden på teknikutveckling och beteendeförändringar i samhället. Många kanske vill cykla mer eller använda bilpooler och det påverkar hur transportsystemet ska utformas.
– Trafikverket satsar närmare 700 miljoner kronor per år på forsknings- och innovationsprojekt som oftast går till universitet, högskolor och företag som utvecklar nya lösningar. Ett av de forskningsprojekt som vi har stöttat är Oceanbird, ett stort vinddrivet lastfartyg som ska korsa Atlanten, och som planeras vara i drift redan 2024. Det är verkligen roligt att se att forskningen leder till konkreta resultat.
– Trafikverket har massor av olika sorters information. Det finns mycket kvar att göra med öppna data som kan användas till att förbättra trafikflöden och ge bättre trafikinformation till de som kör bil, gods- eller kollektivtrafik.
– Vi tittar exempelvis på elektrifiering av godstransporter där man skulle kunna ladda lastbilar under färden. Självkörande fordon kommer kanske att bli verklighet om tio till femton år. Vad innebär det för infrastrukturen? Kanske kan vägarna göras smalare, för självkörande bilar behöver inte marginaler som vi människor behöver när vi kör? Då skulle vi exempelvis kunna bygga bredare cykelvägar.
”Vi har 150 olika yrken.”
– Man blir aldrig uttråkad, och det finns alltid möjlighet att gå vidare internt om man vill hitta på något annat. Vi har 150 olika yrken och finns i hela landet från Kiruna till Malmö. Vi har dessutom sedan länge en digital arbetskultur som jag gillar, att jobba hemifrån är ingen stor grej för många av oss. Jag känner att jag ger ett viktigt bidrag till samhället. Godstransporter som jag jobbar mycket med och infrastrukturen har klarat sig väldigt väl under coronapandemin.
Trafikverket