Hon började koda redan som barn, blev it-ansvarig som 19-åring och utsågs nyligen till en av Europas främsta entreprenörer under 30. I dag är hon CMO och medgrundare av Einride. Med deras självkörande elektriska lastbilar hoppas hon vara med och skapa ett mer hållbart samhälle – och kungen hejar på.
Redan när Linnéa Kornehed Falck var 14 år hade hon drömmar om att bli entreprenör. Hon ville kunna bestämma själv och tyckte om att se idéer förvandlas till något konkret. Kanske var det just tjusningen i att se saker förvandlas, som gjorde att hon började med kod.
– Jag har alltid gillat siffror, matte och design, men varit dålig på att rita. När jag ramlade över det här med tech och utveckling fastnade jag direkt! Här kunde jag skapa saker utan att behöva rita. Det kändes nästan magiskt när jag började förstå hur det fungerade, säger Linnéa.
Linnéa började koda sina egna databaser. Hon lärde sig allt på egen hand genom att Googla och testa sig fram. Men trots kärleken till det nya språket hade hon en idé om att bli jurist.
– Så jag valde att läsa ekonomi och juridik på gymnasiet. Efter studenten fick jag jobb som administrativ assistent där mitt uppdrag var att lägga upp jobbannonser på en rekryteringssida. Jag insåg snabbt hur ineffektivt det var, och kom då på ett script så att jag slapp lägga in dem manuellt. Hela processen blev mycket mer effektiv, och min arbetsgivare var jätteimponerad. Jag fick frågan om jag istället ville bli it-ansvarig på företaget och tackade såklart ja. Det kändes extra coolt eftersom jag bara var 19 år.
Tji fick den juristkarriären. Vid denna tid var Linnéa fast besulten om att lägga lagboken åt sidan och istället satsa på webbutveckling. Hon började plugga systemvetenskap vid Stockholms universitet och under ett utbytesår i Barcelona kom hon för första gången i kontakt med Robert Falck som senare skulle komma att bli en av Einrides medgrundare.
– Jag pluggade design i Spanien och kom via min rumskompis i kontakt med några som höll på med en startup. Det var så jag träffade Robert för första gången, bara digitalt dock eftersom vi alla befann oss i olika länder vid den här tiden.
Linnéa Kornehed Falck
Ålder: 28 år, född 1992.
Utbildning: Data och systemvetenskap, Stockholms universitet.
Gör: Co-founder, CMO och ansvarig för marknadsföring, design och kommunikation på Einride.
Bor: Stockholm.
Intressen: Mat. Ibland att laga, för det mesta att äta. Och djur, jag har en hund som heter Freddie.
Linnéa avslutade sina studier hemma i Sverige, och efter examen fick hon jobb som it-konsult inom finans. Men ganska snart insåg hon att hon saknade startup-världen.
– Jag saknade tempot som finns i entreprenörvärlden och att få vara ute och träffa människor. Så när Robert började prata om idén med automatiserade bilar, tvekade jag inte en sekund.
Lastbilstransporter står i dag för cirka sju procent av de globala utsläppen, jämfört med flygindustrin som står för två procent. Detta var en stark motivation till att Linnéa, Robert och den tredje medgrundaren Filip Lilja, ville skapa ett företag med elektriskt drivna lastbilar.
– Det unika med Einride är att vi går autonomt samtidigt som vi också går elektriskt. Ingen annan på marknaden i dag håller på med självkörande fordon på en elektronisk plattform.
Men när Einride grundades 2016, var transportindustrin lika peppade på att ge plats åt elektriska lastbilar, som Trump är peppad på att ge plats åt Biden i Vita huset. Med andra ord – inte särskilt peppade alls.
– Hela industrin var emot elektriska lastbilar vid den tiden. Det fanns en föreställning om att det inte gick att göra den typen av transport lönsam, eftersom batteriet skulle väga för mycket. Men vi kände att det måste gå, vi behöver bara tänka annorlunda för att få till det. Så hela Einrides idé bygger på en plattform som gör att man kan köra elektriska och autonoma system mycket mer effektivt.
I dag har Einride 80 anställda fördelade på två kontor i Stockholm och Göteborg. De har två olika typer av transportmedel: poddar – som är deras självkörande lastbilar och ”vanliga” lastbilar som inte är självkörande men elektriska.
– Vi har cirka 15 stycken fordon i dag och våra poddar körs på testbana. Bland annat har DB Schenker en som kör i Jönköping. Många tänker nog att självkörande bilar ska kunna köras var som helst, men det är egentligen precis som ett tåg – de kör ju inte heller var som helst. Det gäller att använda sig av tekniken där du vet att du kan göra den säker.
Poddarna tar hjälp av en mängd sensorer för att känna av sin omgivning. De är programmerade för att reagera på olika faror som kan uppkomma längst vägen.
– Vi tittar på en kunds behov från sträcka a till b. Och sedan gör vi en utvärdering av hur svårt det är att köra på den sträckan och vilka situationer som skulle kunna uppstå. Genom att förinspela mycket av datan kan vi göra autonomisk teknik mycket säkrare, mer kostnadseffektiv och mer miljövänlig.
I dag är intresset för autonoma, elektrifierade lastbilar stort. Bland Einrides kunder finns Oatly, Lidl, Coca Cola, Michelin, Helsingborg stad och Svenska retursystem.
– Mycket har hänt sedan vi startade, och allt fler börjar inse fördelarna med elektrifierade lastbilar. Sedan finns det såklart vissa utmaningar, som att svensk och europeisk lagstiftning gör ett sådant här teknikskifte svårare än det borde vara. I exempelvis Kina och USA är de mycket längre fram när det kommer till autonoma fordon, och det gäller att vi hänger med, annars kommer Europa hamna efter, säger Linnéa och tillägger:
– Jag hoppas och tror att Einride är med och pushar på utvecklingen mot fler elektrifierade transporter. Så att vi kan få ett mer hållbart samhälle, och börjar närma oss en värld där vi inte längre skadar vår planet.
Ytterligare två som intresserat sig för Einride var självaste kungen och hans kompis Sergio Mattarella – Italiens president.
– Italiens president var på besök i Sverige för att se svensk innovation. Och då var vi där och visade upp vår autonoma timmerbil. Det var kul, kungen var väldigt påläst och hade bra frågor. Han är ju bilintresserad, har jag hört.
Techbranschen domineras fortfarande av män. Av alla som får kapital i startup-världen går två procent till bolag med endast kvinnliga grundare och åtta procent till bolag där det finns minst en kvinnlig grundare. Hela 92 procent går alltså till bolag som bara har manliga grundare.
– En gång var jag med om att jag efter ett investeringssamtal fick feedbacken ”Linnéa är bra på pr och kommunikation men vi känner inte att hon är en jämbördig grundare till Robert och Filip.” Jag blev helt knäckt. Man är ju så sårbar i en sådan situation, och man behöver pengar för att fortsätta bygga bolaget, säger Linnéa och fortsätter:
– Det är såklart svårt att bygga bolag. Men det ska vara lika svårt för alla, inte enklare för vissa. Men det är förändring på gång – delvis tack vare Metoo-rörelsen rörelsen. Det är så jävla coolt att se alla unga kvinnor som tar sig in på arbetsmarknaden just nu. De är orädda och bara kör järnet, jag ryser lite när jag tänker på det.
Investerarna som valde att inte gå vidare med Linnéa har nog ångrat sig vid det här laget. Om inte, så måste de ha gjort det i år då hon knep en plats på Forbes prestigefyllda lista över framgångsrika unga entreprenörer – ”30 under 30”.
– Det känns väldigt ärofyllt och kul. Som entreprenör har man ju perioder då man tvivlar på sig själv och blir ifrågasatt av andra. Men den här utmärkelsen är ett fint kvitto på att jag gör något rätt. Det driver mig till att fortsätta pusha för det jag tror på.
Många drömmer om att bli entreprenörer. Linnéa menar däremot att det finns en glorifiering av att vara entreprenör.
– Den största myten är att man som entreprenör kan bestämma över sin egen tid. Eftersom allt, framförallt till en början, hänger på er som grundare så måste du ”show up” när det krävs, oavsett om det är ett kundmöte, investerare eller andra stakeholders, utan att krångla. Det blir många inställda kompismiddagar och myskvällar, säger Linnéa och tillägger:
– Ett av startup-världens problem tycker jag är alla råd man får från höger och vänster. Det finns ju faktiskt inget facit. Du måste våga göra din grej, testa, och gå vidare om det inte fungerarar. Det är tufft att vara entreprenör men framförallt är det jätte, jätteroligt!