Ekonomi

TUI Nordic (fd Fritidsresor)

”Ingen dag är den andra lik”

2024-11-27

Foto: Felicia Yllenius

På TUI får medarbetarna stora möjligheter att utvecklas och forma sina roller, säger Laura Tuononen, som varit Social Media Lead på företaget de senaste sex åren.

Flexibelt är ett ord som återkommer när TUI:s Laura Tuononen beskriver sin arbetsplats. Företaget har bland annat tillämpat hybridkontor sedan länge, både före och efter pandemin.
– Detta underlättar vardagspusslet för många, inte minst för småbarnsföräldrar. Det finns stor förståelse för olika familjesituationer och ett förtroende att du sköter ditt jobb, oavsett om du jobbar på plats eller hemma.

Laura Tuononen

Titel: Social Media Lead

Utbildning (skola och examensår): Fil.kand i journalistik från Jyväskylä University i Finland (2010) och MSc. inom globala studier och internationell förvaltning från Göteborgs Universitet (2012).

Kuriosafråga/Vad gör du en ledig dag? Jag och min partner har köpt ett gammalt förfallet kapell i Ängelsberg, så all ledig tid som vi har går åt att köra med våra två små barn dit och fixa med huset – om vi inte reser med TUI såklart!

Vad innebär din roll som Social Media Lead?

– Jag är Social Media Lead i Norden och jobbar tillsammans med mitt team med organiskt content, influencers och community management. Vi har en övergripande nordisk strategi som sedan anpassas och implementeras lokalt i de olika länderna.

Berätta mer om hur TUI jobbar med sociala medier!

– Sociala medier är en viktig del av TUI:s verksamhet och produkt och vi har ett strategiskt arbete för att skapa engagemang och varumärkeslojalitet. Som researrangör säljer vi en produkt som är viktig för kunden, det kan till och med vara kundens viktigaste vecka på året, vilket kräver engagemang och respekt från oss. Vi får mycket kärlek i sociala medier, men när något inte går bra måste vi hantera det snabbt. Just nu fokuserar vi mycket på community management, vi hanterar och svarar på kommentarer snabbt och bygger på så sätt relation med kunden.

”På TUI finns ett starkt förtroende för medarbetarnas kompetens”

Hur är du som ledare?

– Jag försöker leda mitt team enligt mantrat: “Tänk på hur du skulle vilja ha saker om fem år och agera på det nu”. Trots att TUI är ett etablerat företag med lång historia, finns det en stark innovationsvilja. Vi testar kontinuerligt nya kanaler och koncept, som exempelvis TikTok, samtidigt som vi behåller trovärdigheten och respekten för varumärket. Jag och mitt team jobbar enligt ”test and learn”, vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö som föder många idéer.

Hur kom det sig att du sökte dig till TUI?

– Jag har alltid velat jobba i globala sammanhang. När jag kom till TUI 2018 klev jag dessutom in i en helt ny roll. 2016 hade företaget precis genomgått en transformation från lokala researrangörer till att bli det globala varumärket TUI. Det var ett spännande skede när man ville ta nästa steg och tänka nordiskt – TUI ska vara ett enda varumärke. Jag har fått vara med från början och forma strategin för sociala medier.

Vad utmärker TUI som arbetsgivare?

– Jag skulle säga att det finns ett starkt förtroende för medarbetarnas kompetens. Jag upplever inga spår av micromanagement, i stället uppmuntras vi komma med egna idéer och driva utvecklingen framåt. Vi har en bra blandning av medarbetare som kommer utifrån med expertis inom olika teman, och medarbetare som byter roll inom företaget. Om du tidigare arbetat som reseledare eller i kundservice har du värdefull kunskap med dig om du går vidare inom organisationen och till exempel hamnar i mitt team där vi alltid ska agera med kunden i fokus.

Hur tänker du framåt?

– Jag utvecklas ständigt i min roll och har en känsla av att jag kommer stanna länge på TUI. Jag älskar att det hela tiden händer saker som vi behöver förhålla oss till, i omvärlden eller i utvecklingen av sociala medier.  I min roll har jag förmånen att både tänka långsiktigt, strategiskt och att vara snabbrörlig när det behövs.

Text: Sara Steinholtz Sparby

TUI Nordic (fd Fritidsresor)

Välkommen till TUI! Här kan du forma din karriär inom många områden, som marknad, sälj eller produktutveckling. Vi erbjuder förmåner som Workwide@TUI, där du kan jobba en månad per år var som helst i världen. Med 550 medarbetare i Norden och över 60 000 globalt skapar vi oförglömliga reseupplevelser. Läs mer på vår karriärsida.

Dela det här inlägget

TUI Nordic (fd Fritidsresor) Placeringar

Ekonomi

Ekonomi senior

Artiklar du kanske gillar:

TUI Nordic (fd Fritidsresor)
Semester eller arbetsliv – på TUI är resan alltid målet
Läs mer
Trygghetsrådet
”Här är det mer fokus på människan än på affären”
Läs mer
Vera på Folksam sitter vid ett bord. Framför Vera syns en dator och i bildens vänstra förgrund skymtar vi en oskarp ryggtavla.
Folksam
”Här hjälps vi åt och får testa olika saker längs vägen”
Läs mer
PostNord
”Utvecklingsmöjligheterna på PostNord är exceptionellt bra”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Hårdare konkurrens om talangerna post-corona

Företagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.

Läs mer
Din Karriär
8 tips för bästa starten på nya jobbet

Att vara ny på jobbet kan vara en utmaning. För att hjälpa dig genom din första vecka på nya jobbet har vi listat upp 8 tips på hur du får en smidig start!

Läs mer
Din Karriär
Visselblåsning – viktig nyckel för företag

Personer som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer