TUI Nordic (fd Fritidsresor) Placeringar
Ekonomi
- 38 TUI Nordic (fd Fritidsresor)
Ekonomi senior
- 32 TUI Nordic (fd Fritidsresor)
2024-11-27
Foto: Felicia Yllenius
På TUI får medarbetarna stora möjligheter att utvecklas och forma sina roller, säger Laura Tuononen, som varit Social Media Lead på företaget de senaste sex åren.
Flexibelt är ett ord som återkommer när TUI:s Laura Tuononen beskriver sin arbetsplats. Företaget har bland annat tillämpat hybridkontor sedan länge, både före och efter pandemin.
– Detta underlättar vardagspusslet för många, inte minst för småbarnsföräldrar. Det finns stor förståelse för olika familjesituationer och ett förtroende att du sköter ditt jobb, oavsett om du jobbar på plats eller hemma.
Laura Tuononen
Titel: Social Media Lead
Utbildning (skola och examensår): Fil.kand i journalistik från Jyväskylä University i Finland (2010) och MSc. inom globala studier och internationell förvaltning från Göteborgs Universitet (2012).
Kuriosafråga/Vad gör du en ledig dag? Jag och min partner har köpt ett gammalt förfallet kapell i Ängelsberg, så all ledig tid som vi har går åt att köra med våra två små barn dit och fixa med huset – om vi inte reser med TUI såklart!
– Jag är Social Media Lead i Norden och jobbar tillsammans med mitt team med organiskt content, influencers och community management. Vi har en övergripande nordisk strategi som sedan anpassas och implementeras lokalt i de olika länderna.
– Sociala medier är en viktig del av TUI:s verksamhet och produkt och vi har ett strategiskt arbete för att skapa engagemang och varumärkeslojalitet. Som researrangör säljer vi en produkt som är viktig för kunden, det kan till och med vara kundens viktigaste vecka på året, vilket kräver engagemang och respekt från oss. Vi får mycket kärlek i sociala medier, men när något inte går bra måste vi hantera det snabbt. Just nu fokuserar vi mycket på community management, vi hanterar och svarar på kommentarer snabbt och bygger på så sätt relation med kunden.
”På TUI finns ett starkt förtroende för medarbetarnas kompetens”
– Jag försöker leda mitt team enligt mantrat: “Tänk på hur du skulle vilja ha saker om fem år och agera på det nu”. Trots att TUI är ett etablerat företag med lång historia, finns det en stark innovationsvilja. Vi testar kontinuerligt nya kanaler och koncept, som exempelvis TikTok, samtidigt som vi behåller trovärdigheten och respekten för varumärket. Jag och mitt team jobbar enligt ”test and learn”, vilket skapar en dynamisk arbetsmiljö som föder många idéer.
– Jag har alltid velat jobba i globala sammanhang. När jag kom till TUI 2018 klev jag dessutom in i en helt ny roll. 2016 hade företaget precis genomgått en transformation från lokala researrangörer till att bli det globala varumärket TUI. Det var ett spännande skede när man ville ta nästa steg och tänka nordiskt – TUI ska vara ett enda varumärke. Jag har fått vara med från början och forma strategin för sociala medier.
– Jag skulle säga att det finns ett starkt förtroende för medarbetarnas kompetens. Jag upplever inga spår av micromanagement, i stället uppmuntras vi komma med egna idéer och driva utvecklingen framåt. Vi har en bra blandning av medarbetare som kommer utifrån med expertis inom olika teman, och medarbetare som byter roll inom företaget. Om du tidigare arbetat som reseledare eller i kundservice har du värdefull kunskap med dig om du går vidare inom organisationen och till exempel hamnar i mitt team där vi alltid ska agera med kunden i fokus.
– Jag utvecklas ständigt i min roll och har en känsla av att jag kommer stanna länge på TUI. Jag älskar att det hela tiden händer saker som vi behöver förhålla oss till, i omvärlden eller i utvecklingen av sociala medier. I min roll har jag förmånen att både tänka långsiktigt, strategiskt och att vara snabbrörlig när det behövs.
TUI Nordic (fd Fritidsresor)
Google, Microsoft och Sweco ligger i topp när proffessionals avslöjar sina bästa arbetsgivare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Läs merGig-ekonomin fortsätter vinna mark och allt fler blir egenanställda. Robin Teigland, professor i digital affärsinnovation, menar att det bara är början. Det är dags att reboota den industriella revolutionen.
Läs merEn alltmer osäker arbetsmarknad, stigande priser och konflikten i Ukraina gör att både young och senior professionals värderar och väljer annorlunda. Universums Nicolas Werle djupdyker i årets undersökning och berättar mer om vilka attribut som talangerna letar efter och vilka företag som klättrat mest i rankingen.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer