Ekonomi

TUI Nordic (fd Fritidsresor)

Semester eller arbetsliv – på TUI är resan alltid målet

2024-01-26

Foto: Felcia Yellnius

#41

Ekonomi

På TUI är resan alltid i fokus. Vare sig det handlar om familjens charter eller individens karriär. Något som Karin Rynning kan vittna om efter sju år på företaget.

Om service är viktigt generellt, så väger det kanske än tyngre i resebranschen.  Karin Rynning leder TUI:s affärsområde Customer Sales and Service, en viktig  avdelning då det är företagets ansikte utåt mot sina kunder. Från bokning, till  resa och vidare till hemkomst ser hon och hennes 130 medarbetare till att lotsa  TUI-resenärer till avkopplande och trygga upplevelser världen över.

Vad lockade dig till TUI?

– Jag har jobbat länge inom resebranschen och gillar produkten, men även det faktum att resebranschen är väldigt dynamisk. Jag har jobbat nära TUI som leverantör tidigare och kände väl till bolaget innan jag blev anställd. Det som gjorde att jag drogs till TUI var utvecklingsmöjligheterna, kulturen och att man har ett starkt kvinnligt ledarskap.

”TUI:s företagskultur har utvecklat mig”

På vilket sätt har TUI satsat på dig och ditt ledarskap?

– TUI som företag är generellt bra på att investera i och utveckla sina medarbetare. Om du själv är intresserad av att utvecklas som individ så finns goda möjligheter att växa. Jag har haft förmånen att få gå Ruter Dams chefsprogram men även flera andra interna ledarskaps och mentorsprogram. Jag har också haft möjligheten att prova på olika typer av roller som ställer olika krav på ledarskapet, vilket så klart också har varit utvecklande.

Karin Rynning

Titel: Head of Customer Sales and Service.

Utbildning (skola och examensår): Fristående universitetskurser inom juridik,  ekonomi, organisation och ledarskap. Uppsala universitet med flera.

Fritidsintresse: Jag har ett nyfunnet trädgårdsintresse efter flytt till hus och ser fram emot att utveckla min trädgård över lång tid.

Hur har du utvecklats och vad tror du har varit nycklarna till det?

– Nyckeln till att utvecklas springer nog ur individens egna intresse av att utvecklas som person i kombination med att både ges och ta möjligheter när de erbjuds. Genom olika roller på TUI har jag verkligen breddat mina erfarenheter, och haft möjligheten att jobba både i nordisk och global kontext. Jag har ansvarat för funktioner som har haft rollen av kravställare och leverantör. Jag har lett små specialistteam och som nu en större organisation på 130 personer. TUI som bolag kan ju erbjuda en bredd i verksamhetsområden och organisation, men även geografisk placering, vilket jag personligen värdesätter.

Att få den chansen att utvecklas, genomsyrar det hela företaget oavsett arbetsroll?

– Ja absolut, det genomsyrar företaget. Vi har medarbetare som börjat som reseledare och idag har betydande chefsroller, likväl som att vi har ny-exade kollegor med examen i datavetenskap och maskininlärning. Bredden i perspektiv, erfarenheter och kompetens är styrkan.

Text: Daniel Cederlund

TUI Nordic (fd Fritidsresor)

Dela det här inlägget

TUI Nordic (fd Fritidsresor) Placeringar

Ekonomi

Ekonomi senior

Artiklar du kanske gillar:

SBC
”SBC pratar framtid och har siktet inställt framåt”
Läs mer
Malmö 191118
Ewa Holmberg på Cloetta.
Foto: André de Loisted
Cloetta
”Cloetta präglas av en familjär och prestigelös kultur”
Läs mer
PostNord
”Utvecklingsmöjligheterna på PostNord är exceptionellt bra”
Läs mer
Sara Larsson står vid en glasvägg på Samsungs kontor.
Samsung
”På en dag kan jag hålla på med flera olika projekt”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Guide: Tre tips till dig som ska starta eget

Okej, du har bestämt dig för att bli entreprenör. Eller har åtminstone en grym affärsidé som du vill förverkliga. Men hur går det till? Här är vad du behöver för att gå från idé till action.

Läs mer
Din Karriär
Google är den mest attraktiva arbetsgivaren i Norden

Google, Microsoft och Sweco ligger i topp när proffessionals avslöjar sina bästa arbetsgivare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Läs mer
Din Karriär
”Vi kan se en Greta-effekt”

När vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer