COTF

Trafikverket

”Att vara med och lösa komplexa frågor är fantastiskt kul”

2024-08-05

Foto: Julia Sjöberg

Noel Alldritt, Trafikverket

Noel Alldritt är lösningsarkitekt på Trafikverket. Han utvecklar framtidens transportsystem genom att kombinera den fysiska och digitala världen.

Noel Alldritt är sedan 2023 lösningsarkitekt på Trafikverkets avdelning informations- och kommunikationsteknik, IKT. Uppdraget är att framtidssäkra transportsystemet.

– Jag får jobba med något som används varje dag. Det är bara att gå utanför dörren och där är det, säger han och fortsätter: 

– Transport är oerhört viktigt för samhället att få ihop. På vägsidan levererar Trafikverket vägar, tunnlar och broar som kan hantera en viss mängd fordon. Man kan säga att vi är kapacitetsleverantörer. Sedan är det upp till förarna att avgöra hur de ska komma fram.

Berätta vad du jobbar med!

– Jag är framför allt aktiv inom intelligenta transportsystem för trafikledning och -information, och stöder de som jobbar på trafikcentralerna. De använder stödsystem för att lägga ut information om vägarbeten och olyckor som visas i bilens navigationssystem, men också system som tar emot information om läget i trafiken. Ett projekt och en fråga vi jobbar med är hur vi drar nytta av all fordonsinformation som finns med allt fler uppkopplade bilar för att få en bättre bild över hela transportsystemet.

Noel Alldritt

Titel: Lösningsarkitekt. 

Utbildning (skola och examensår): Datavetenskap, Trinity College Dublin, examen 1989. 

Fritidsintresse: ”Jag gillar båtlivet och bor på Västkusten som är oerhört vacker och speciell.”

Det låter spännande, vill du berätta mer?

– Moderna bilar skapar en bild av den fysiska världen med hjälp av en digital tvilling, och den bilden bekräftas med hjälp av bilens sensorer. Fram till nu har vi lagt ut våra egna sensorer i vägnätet för att få en uppfattning om trafikflöden, restider och väglag med mera. Men vi behöver kanske inte lika många sensorer om vi kan hämta information från fordonen som i sin tur kan ge oss en bild över hela vägnätet. Vi jobbar nära fordonsindustrin och just nu pågår exempelvis ett projekt där uppkopplade fordon från Mercedes avrapporterar hur jämn gatan är, om det finns potthål eller en hoppig gata genom fjädringen i bilen.

Hur ser framtiden ut?

– Jag upplever att vi har en väldigt spännande framtid. Vårt ansvar på Trafikverket är att hantera transportsystemet utifrån vad som är bäst för samhället, och informera om allt som kan påverka kapaciteten ute på vägnätet. Det är en kul utmaning att vara med och välja vilka frågor vi ska jobba med. Vi kommer ha välutvecklade digitala tvillingar som kontinuerligt uppdateras med hjälp av fordonen, och fordonen blir våra sensorer hur vägnätet ser ut.

”Vi har en väldigt spännande framtid.”

Vad är det bästa med att jobba på Trafikverket?

– Att få vara med! Vi har intressanta och komplexa frågor att lösa och att vara del av den utvecklingen är fantastiskt kul. Vi är också inblandade i många spännande projekt internationellt, ingen vill ha en bil som bara fungerar i Sverige. Om du är teknikintresserad är det svårt att tänka sig en bättre plats att vara på.

Text: Tina Lindström Carlsson

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett närmare Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.  

Dela det här inlägget

Trafikverket Placeringar

Karriär

Traineeguiden

Artiklar du kanske gillar:

Trafikverket
”Chefer och kollegor pushar mig i min utveckling”
Läs mer
Simon Persson, Trafikverket
Trafikverket
”Här får jag vara kreativ och ta egna initiativ till lösningar”
Läs mer
Malmö 240828
Louise Olsson på Trafikverket.
Foto: André de Loisted
Trafikverket
”Vi har olika erfarenheter och perspektiv med oss in”
Läs mer
Fotograf: Patrik Lundin
Trafikverket
”Komplexiteten i Förbifart Stockholm är den största utmaningen”
Läs mer