Trafikverket Placeringar
Karriär
- 2 Trafikverket
Traineeguiden
- 6 Trafikverket
2023-11-09
Lästid ca 2 min
Hans Péturssons intresse för broar ledde honom till Trafikverket och specialistområdet stålbroar.
Sommarjobbet på ett brobygge i Heberg utanför Falkenberg lockade Hans Pétursson att rikta in studierna på broar och så småningom bli senior specialist på stålbroar. Han började 2008 på dåvarande Banverket som senare blev Trafikverket.
– Först var jag konsult och satt mest och konstruerade och ritade. Nu får jag jobba mycket bredare. Jag är exempelvis teknikstöd i projekt, granskar ritningar, utvecklar regelverk och jobbar med forskning, säger Hans
– Vi på Trafikverket delar ut 15 miljoner kronor per år till forskning i samverkan med Sveriges Bygguniversitet och RISE. Det sker via vårt branschprogram, BBT – Branschprogram för forskning och innovation avseende Byggnadsverk för Transportsektorn. Jag har fått möjlighet att sitta med i styrelsen i drygt sex år och är ordförande sedan årsskiftet 2022–23, och det är verkligen roligt och intressant. Jag får vara med och se forskningsansökningar och följa de projekt som genomförs med stöttning av Trafikverket. Det är allt från projekt om hur sprickor i betong påverkar armeringskorrosion till industriellt byggande och digitalisering.
Hans Pétursson
Titel: Senior specialist byggnadsverk.
Utbildning (skola och examensår): Civilingenjör, stålkonstruktioner, Luleå tekniska universitet. Licentiatexamen 2000. Doktorsexamen 2015.
Favoritbro: ”Högakustenbron är mäktig och vacker och ligger fint i landskapet vid Ångermanälven. Brospannet är byggt helt i stål vilket jag som jobbar med stål gillar.”
– Det är viktigt att ha motiverade anställda och en stor del av motivationen kommer från känslan att man kan utvecklas. Jag har alltid haft chefer som har uppmuntrat mig till utveckling genom att exempelvis se till att jag går aktuella kurser och deltar i konferenser för att ha bra koll på vad som händer i branschen.
”Utvecklingspotentialen är stor.”
– Vi har precis renoverat och bytt alla kablar på Strömsundsbron. Nu fortsätter vi med ett projekt där bron ska renoveras och förbättras för att klara en högre trafiklast. Strömsundsbron är en av världens första moderna snedkabelbroar och den var inte anpassad för att kunna byta kablarna. Kabelbytet har varit ett spännande och speciellt projekt som vi nu är klara med.
– Vi har många intressanta arbetsuppgifter på Trafikverket och en stor bredd på tekniken som vi håller på med. Vi har stor möjlighet att påverka i allt från produktionsfrågor till riktigt djupa teknik- och detaljfrågor. Utvecklingspotentialen är stor.
Trafikverket