”Säkerhet lockar i en stormig omvärld”

15/06/2023 1:07pm

Emil Adén, Sverigechef Universum Sverige

HÖG FRAMTIDA LÖN, säker anställning och goda referenser – de topp tre främsta parametrarna för studenter när de väljer arbetsgivare är samma som de senaste åren. Man vill ha trygghet och säkerhet i en stormig omvärld men också veta att man i framtiden ska kunna få en bra inkomst. Universums studentundersökning 2023 visar även att intresset för att styra sin tid mer har ökat till 71 procent jämfört med 66 procent föregående år. Däremot minskar antalet globetrotters, det blir mer ointressant att ha sitt första jobb utanför Sverige. 2020 ville hälften gärna ha jobb utomlands, den siffran har nu gått ner till 31 procent.

MILJÖMÄSSIG OCH SOCIAL hållbarhet tycks ha minskat i betydelse för studenterna jämfört med tidigare vilket är något som överraskar mig. Förra året svarade 44 procent att det var viktigt att företaget man söker till är miljömässigt hållbart. 2023 sjönk siffran till 39 procent. Studenternas intresse för ekonomisk hållbarhet har däremot ökat från 21 till 28 procent det senaste året.

HÄLFTEN AV ALLA servicebolag saknar personal, precis som 60 procent inom tillverkningsindustrin och 20 procent i byggbranschen. Arbetsmarknadsutsikterna visar även att hälften av alla privata arbetsgivare inte har kunnat fylla alla positioner. Det är stora siffror. Marknaden tillhör kandidaterna. Det råder fortsatt dragkamp om talangerna och samtidigt är vi på väg in i en lågkonjunktur. Därför är det extra viktigt att hitta sitt unika erbjudande och veta vilka talanger man vill attrahera och rekrytera.

I MAJ I år anslöt jag till Universum och min roll är att ansvara för leverans och försäljning i Sverige. Jag har rört mig i Employer Branding-området under många år och gjort avtryck för ettföretag. Jag har arbetat nära Universum och det är häftigt att nu gå från att vara kund till att bli leverantör. Nu får jag möjlighet att tillsammans med mina nya kollegor hjälpa många organisationer.

MITT HUVUDUPPDRAG ÄR att säkerställa att våra kunder får det bästa erbjudandet även framöver. Employer Branding har blivit en het fråga i Sverige och världen, och många kunder är aktiva i frågan. Universums styrka är de undersökningar vi gör – i Sverige har vi över 20 000 respondenter! Att göra undersökningar och underbygga dem med data är otroligt häftigt och det vill jag fortsätta att vidareutveckla. När det fungerar som bäst händer det saker och man lyckas få till en bra kompetensförsörjning. Att kunna hjälpa fler organisationer att nå framgångar ska bli ofantligt kul.

Dela det här inlägget