Tietoevry Placeringar
Högre Syfte
- 3 Tietoevry
2019-07-05
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: André de Loisted
Mjuka värden väger tungt på EVRY – Nordens största IT-tjänsteföretag. Tom Clignez fungerar som en brygga mellan användarupplevelsen och den tekniska lösningen.
Tom Clignez har rollen som Business Developer Digital Imagery på EVRY. Han intresserar sig för det precisa i ingenjörskonst och teknik, men också för det mer emotionella och upplevda kring användarens interaktion och det visuella.
– Den kombinationen har alltid lockat mig och jag visste först inte om jag skulle satsa på att bli designer eller ingenjör. Nu använder jag tekniken och ingenjörskapet för att skapa eller stötta ett visuellt uttryck, säger han.
Tom Clignez
Titel: Business Developer Digital Imagery.
Utbildning: Kvalificerad utbildning inom VR-teknik, Högskolan i Kristianstad, examen 2002. Tom är till största delen självlärd då det tidigare var svårt att hitta utbildningar inom området.
Vad gör du när du är ledig? ”Väldigt analoga saker. Jag älskar att flugfiska och vara ute i naturen. Jag gillar också
att odla grönsaker, det är rogivande och inspirerande att se saker växa och samtidigt bli lite smutsig.”
På EVRY har man ett holistiskt tänkande och man strävar alltid efter lösningar som har en balans mellan människa, affär och teknik.
– Om inte de tre parametrarna finns representerade har man ingen grogrund för att åstadkomma något riktigt bra. Det gäller att vara vass i varje disciplin men det är ändå överlappningen av de tre som skapar ett bra slutresultat. Vi utgår från kundvärdet och vad lösningen egentligen ska uppnå, och det är avgörande, säger Tom.
”Jag är van vid att utveckla lösningar till människor som kan läsa, men här ska en eller en mindre grupp av fem- till sexåringar kunna sköta appen själva.”
Filmen Beautiful Code och projektet EDU handlar om en app som går ut på att lära barn om trafiksäkerhet. Projektet innebär att man projicerar en trafiksituation på skolgården eller i gympasalen. Några exempel är att barnen tränar på att korsa ett övergångsställe och att de fångar riktiga vägskyltar och placerar ut i en virtuell värld. Beställare är innovationsbolaget Lfant som ägs av Länsförsäkringar. Hittills har cirka 2 000 förskolebarn testat appen.
– Vi blandar information och lek. Jag har inte sett ett enda barn som inte lyckats placera rätt vägskylt på rätt plats, utan att de får någon information i förväg. Att det fungerar så bra värmer mitt hjärta, säger Tom och fortsätter:
– Den största utmaningen är att ta fram något som faktiskt är till nytta för barnen, som de förstår, är intresserade av och vill använda. Jag är van vid att utveckla lösningar till människor som kan läsa, men här ska en eller en mindre grupp av fem- till sexåringar kunna sköta appen själva. Det har varit en rolig och spännande utmaning och vi har fått positiv respons från både barn och pedagoger.
Tietoevry