2020-12-02
Text: Eva Rydinger
Foto: Kristofer Hedlund
Årets employer branding-person
För två år sedan satsade man hårt för att bli en vassare arbetsgivare med målet att trygga kompetensförsörjningen inför framtiden. I år plockar Orange Cyberdefense hem titeln som Årets employer branding-person.
Bolaget Orange Cyberdefense är vad det låter – en verksamhet inom cybersäkerhet. Företaget bär sitt fjärde namn på tio år på grund av förändrade ägarstrukturer. Men nu tror Lars Billström, Field Marketing Manager, att det är fjärde gången gillt som gäller. Företaget ägs i dag av koncernen Orange med IT-säkerhet som kärnverksamhet.
Lars Billström
Titel: Field Marketing Manager.
Utbildning: IHM, examen 2007.
Vad drivs du av? ”Min drivkraft är att få medarbetare att växa. Det ger mig energi, jag går igång på det!”
Det är Lars Billström som varit ansvarig för marknadsföringen och exponeringen av employer branding-arbetet på Orange Cyberdefense. Och i år har han dessutom vunnit titeln Årets employer branding-person och prisas för sina snabba tydliga resultat. Men han vill inte kännas vid att han ensam ska bära vinnarkransen:
– Jag vill verkligen mena att det är företaget som får detta. Det finns en historia bakom vår framgång som inkluderar alla medarbetare och den började redan 2018. Bakgrunden som Lars Billström gärna berättar om är programmet Orange Cyberdefense 2020. Ledningen med stark HR-avdelning var initiativtagare med målet att helt enkelt bli en vassare arbetsgivare – både internt och externt – i takt med att företaget växte. De ställde frågor om var medarbetarna ville vara inom två år, och hur de skulle nå dit.
– Vi vände på alla stenar och bildade mindre arbetsgrupper där medarbetarna fick säga sitt. Det utmynnade i olika program där vi satte riktlinjer för bland annat kulturen, arbetsmiljön, vårt erbjudande, rekrytering och ledarskap. Vi är challengers och värderingsstyrda och det ska synas, märkas och efterlevas.
En viktig del i rekryteringen är att man beslutat sig för att använda sig av så kallad fördomsfri rekrytering. I första kontakten begär man inget CV utan söker hellre en ”profil” som kan och vill vara med på samma resa som företaget genomgår. Det enda önskvärda kravet man ställer är ett gediget IT-intresse.
– Tidigare var det vanligt att man ställde krav på utbildning och erfarenhet. Nu säljer vi in oss till individen och låter de själva avgöra om de har den rätta profilen. Men vi är självklart tydliga med om det handlar om ett kvalificerat jobb.
Inom de olika programmen som togs fram är det också bestämt att man ska ta pulsen på personalen varje vecka. Tidigare hade man gjort detta en gång om året. Nu får alla medarbetare chansen att svara på hur de har det genom öppna frågor.
– Vi vet att vi under hösten har haft mycket att göra och då är det viktigt att ha koll på om medarbetarna känner balans. På det här sättet får vi samtidigt engagemang från de som annars ofta inte kommer till tals. Och för nyanställda finns också ett gediget onboarding-program där alla får en fadder som de kan vända sig till.
– Planen för nyanställda är inget vi lämnar åt slumpen. Vi erbjuder en resa inom företaget – i Sverige eller utomlands – och på vägen fram finns vår akademi som utbildar individen samt erbjuder certifieringsmöjligheter för tjänster inom olika områden.
Orange Cyberdefense