Nominerade 2021

Orange Cyberdefense

Människan kommer först på Orange Cyberdefense

2020-09-28

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets Nykomling

Orange Cyberdefense har som mål att skapa ett säkrare digitalt samhälle. Delaktiga medarbetare, ett tydligare högre syfte och ett ständigt lärande är viktiga nycklar i arbetet för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.

Orange Cyberdefense, som strävar efter att bygga ett säkrare digitalt samhälle, har mer än 25 års erfarenhet inom informations- säkerhet. Företaget erbjuder globalt skydd med lokal expertis. Mattias Åberg började som konsult inom it-säkerhet 2012 och har haft olika chefsroller sedan dess. Nu ansvarar han för talangutveckling och utbildning.

– Jag har alltid haft ett väldigt starkt intresse för employer branding. Rollen är ny, så det innebär att jag får möjlighet att ta ett helhetsgrepp för att stötta organisationen på bästa sätt, säger han.

Mattias Åberg

Titel: Employer Branding & Academy Manager
Utbildning: Datateknik och it-säkerhet, Kungliga tekniska högskolan, examen 2005.
Fritidsintressen: ”Jag älskar att vara med mina tre barn som är mellan två och fem år. De är högsta prioritet för mig. Sedan spelar jag gärna beachvolley, jag gillar all träning och sport.”

Tydligt högre syfte

Företaget är nu nominerat till Årets nykomling inom employer branding.
– Jag brinner för att vi ska vara en bra och attraktiv arbetsgivare. Det handlar om att kommunicera ut det till andra, och där tror jag att vi har lyckats. Vi jobbar nära några få utvalda skolor, där vi anordnar aktiviteter, delar ut stipendium, erbjuder ex-jobb och föreläsningar. Det gör att vi möter och kommer nära personer med passion inom it, säger Mattias
och fortsätter:
– Vi har fått ett tydligare högre syfte där vårt mål är att skapa ett säkrare digitalt samhälle, och det är viktigt att medarbetarna känner att de är en del av det. Vi stöttar exempelvis stiftelsen Aktiv Skola som bland annat arbetar mot grooming. Där kan vi bidra med det vi är duktiga på, cybersäkerhet, för att hjälpa andra. Det känns bra att faktiskt göra skillnad.

Kontinuerligt lärande

För att fortsätta vara marknadsledande jobbar Orange Cyberdefense aktivt med att införa en lärandekultur. Syftet är att medarbetarna ska vilja utvecklas för att fortsätta vara attraktiva på arbetsmarknaden.

– Det är en viktig del av vår kultur. Vi som företag måste förändras snabbare än världen och branschen omkring oss för att vi ska vara ledande. Alla våra utbildningar är online via flera olika digitala lärplattformar. Det är också viktigt att få igång vardagslärandet – kanske lägger man ner en halvtimme per dag och använder tio minuter i början av ett möte för att dela kunskap och erfarenheter med varandra, säger Mattias.

Människan kommer först

För att förbli den bästa arbetsgivaren för sina anställda gör Orange Cyberdefense olika mätningar och fokuserar på det som är viktigast för dem. Orange Cyberdefense har som mål att skapa ett säkrare digitalt samhälle. Delaktiga medarbetare, ett tydligare högre syfte och ett ständigt lärande är viktiga nycklar i arbetet för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.

– Då får man automatiskt många ambassadörer. Arbetet blir enklare, för då har vi eldsjälar som brinner för och gärna delar med sig av sitt arbete. Det är de som kan berätta hur vardagen ser ut och hur det är att jobba hos oss. Vi är ett värderingsstyrt företag med ett starkt fokus på att ha kul. Mottot är: alltid människan först. Vi anställer bara personer som är engagerade, omtänksamma och har rätt driv att göra skillnad. Vi uppmuntrar dessutom alla att tänka nytt. Det gör oss mer förändringsbenägna; vi anpassar oss till omvärlden väldigt fort och utvecklas som företag, säger Mattias.

Orange Cyberdefense

På Orange Cyberdefense (tidigare SecureLink) har vi en unik kombination av människor, kunskap och erfarenhet samt nödvändig teknik, detta medför att vi kan erbjuda det företag behöver beträffande IT-säkerhet. Vi erbjuder tillgång till rätt teknik och djup kunskap, vilket möjliggör säkra affärer.
Antal medarbetare: I Sverige 300, internationellt ca 2 500.
Medarbetarnas bakgrund: Utbildningar inom Datateknik och IT-Säkerhet.
Vägar in: Praktik, skolevent, karriärsida.
Rekrytering: Flera roller tillgängliga, främst som konsult eller analytiker.
Instagram: orangecyberse
Läs mer: orangecyberdefense.com/se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Orange Cyberdefense
Orange Cyberdefense ska säkra den digitala framtiden
Läs mer
KPMG
”Tillit och värderingar” – Jämställdhet i fokus på KPMG
Läs mer
Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån fortsätter att locka nya förmågor
Läs mer
Bravida
På Bravida finns det stor flexibilitet i arbetet
Läs mer