2021-06-10
Lästid ca 2min
Foto: Felicia Yllenius
Carolina Emanuelson är en av dem som har satt Arbetsförmedlingens it-verksamhet på kartan. Den innovativa it-avdelningen utvecklar tjänster som bygger på den senaste tekniken – så som maskininlärning och artificiell intelligens.
Ett viktigt regeringsuppdrag präglar Arbetsförmedlingen. De bidrar till en väl fungerande arbetsmarknad genom att så effektivt som möjligt föra samman dem som söker medarbetare med dem som söker jobb. Myndigheten står inför stora förändringar de kommande åren vilket på olika sätt utmanar organisationen och den interna it-verksamheten. Carolina Emanuelson, tidigare Talent Manager, satte ljus på itverksamheten och dess cirka 500 medarbetare, både internt och externt.
– De senaste åren har vi jobbat med vårt varumärke och att nå ut till nya medarbetare, säger hon.
Namn: Carolina Emanuelson
Titel: F.d. Talent Manager på Arbetsförmedlingen.
Utbildning: Personalvetare, Stockholms universitet, examen 2000.
Lyssnar gärna på: ”Upptempolåtar.”
Drömprojekt: ”Jag skulle vilja jobba för minskad fattigdom i världen.”
Carolina som sedan 2017 har drivit employer branding-arbetet på ett kreativt sätt i en traditionell verksamhet har tilldelats priset Årets innovatör.
– Jag tror att jag fick priset för att jag har vågat sticka ut hakan. Sedan 2017 är it-verksamheten en av fokusgrupperna utifrån vårt rekryteringsbehov på Arbetsförmedlingen. Jag har bland annat jobbat för att ge it-sektionen eget utrymme i kommunikationen med framtida medarbetare, säger hon.
Det blir allt viktigare att profilera sig som arbetsgivare och berätta vad man kan erbjuda sina medarbetare. För Arbetsförmedlingen är det viktigt att ha ett relevant innehåll som är intressant för olika målgrupper, såsom exempelvis systevetare och beteendevetare, menar Carolina.
– Arbetsgivare behöver jobba med sitt varumärke, förankra arbetet internt och berätta vad kan de erbjuda. Ledarskapsfrågan och medarbetarskapets betydelse är exempel på innehåll som är viktigt att kommunicera i externa sammanhang. En av utmaningarna kan vara att skapa ett erbjudande som passar flera generationer samtidigt. Vi har exempelvis möjlighet att jobba digitalt och behöver inte vara på kontoret. Men det finns de företag som inte kan erbjuda distansarbete, och de behöver profilera sig mot det för att verkligen attrahera rätt medarbetare.
Arbetsförmedlingens grundläggande tjänster till arbetsgivare och arbetstagare bygger på att de ligger i teknisk framkant. Det gör att it-verksamheten jobbar med många av de senaste teknikerna, så som artificiell intelligens och maskininlärning.
– Vi har ett utforskande förhållningssätt, vi provar oss fram i vad vi kan göra med tekniken utifrån vårt uppdrag. Ny teknik lockar nya medarbetare, och våra tjänster bygger på avancerade tekniska lösningar.
Carolina avslutar med ett tips till studenter som är på väg att välja arbetsgivare.
– Välj din framtida arbetsgivare med omsorg. Hur vill du att din karriärutveckling ska se ut? Vad är dina ambitioner? Formulera vad som ä viktigt för dig och matcha mot rätt företag. Du vet inte vad som kommer att hända på arbetsmarknaden om fem, tio eller tjugo år – så utgå från vad du vill göra just nu.
Arbetsförmedlingen