Nominerade 2021

Arbetsförmedlingen

Nya grepp ger framgång för Arbetsförmedlingen

2020-09-23

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Carolina Emanuelsson står utomhus med vatten i bakgrunden.

Universum Awards

Årets innovatör

Kundupplevelse i fokus, tjänster via digitala kanaler och nyttjande av teknik. Arbetsförmedlingen är mitt uppe i en modernisering för att vara en expertmyndighet som bidrar till en fungerande arbetsmarknad.

Arbetsförmedlingen har ett av landets viktigaste samhällsuppdrag – att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad genom att så effektivt som möjligt föra samman dem som söker medarbetare med dem som söker jobb. Myndigheten genomför sedan 2014 Sveriges kanske mest omfattande förändringsresa där de moderniseras från grunden. Tjänster ska levereras på nya sätt och det sker en förflyttning till digitala kanaler. Interna system byts ut för att stödja förflyttningen och rollen som expertmyndighet. Carolina Emanuelson är sedan 2017 Talent Manager på it-avdelningen som har en viktig roll i den förändring som pågår. Hon inspirerades av att få bidra till förnyelsen på myndigheten.
– Framför allt ville jag jobba i en stor organisation. Jag letade efter ett utmanande jobb där jag både kunde bidra och göra skillnad. En bonus är att det jag gör här bidrar till samhället i stort.

Carolina Emanuelsson

Titel: Talent Manager.
Utbildning: Personalvetare, Stockholms universitet, examen 2000.
Fritidsintressen: ”Jag har en hund som jag gärna lägger tid på.”

Jobbar för ökad synlighet

Carolina representerar it-avdelningen och jobbar med extern kompetenstillförsel och intern kompetenshöjning. Arbetsförmedlingen har nominerats till Årets nykomling inom employer branding och Carolina berättar att
man tar området på största allvar inom hela myndigheten.
– Vi är på frammarsch och nu kan man se fram emot att hela myndigheten blir mer synlig och tydlig i den gemensamma kommunikationen till potentiella medarbetare. Det är ett positivt steg man tar i den här
frågan. It-avdelningen har varit ledande i employer branding-arbetet, mycket på grund av den extremt hårda konkurrensen kring it-talanger. Det har varit avgörande för vår verksamhet att skapa möjlighet för bra rekryteringar, säger Carolina och fortsätter:
– Nu får vi draghjälp av hela myndigheten där frågan prioriteras till följd av att vi behöver rekrytera medarbetare till flera verksamhetsområden. Dels på grund av coronapandemin med höga varsel men också för att vi, precis som alla andra, behöver positionera oss mot våra målgrupper. Frågan kring employer branding har blivit högaktuell. Den verksamhet jag tillhör fungerar nu lite som en referenspunkt för det verksamhetsövergripande arbetet samtidigt som vi också fortsätter att utvecklas.

Fler digitala mötesplatser

Myndigheten jobbar med den senaste tekniken och har en av Sveriges största it-avdelningar med 520 medarbetare.
– Vi är en viktig pusselbit i vår förändring. Mycket handlar om att skapa digitala lösningar, både för våra kunder men också för vår interna verksamhet och där är it-avdelningen avgörande för att göra det möjligt.

Karriärutveckling inom myndigheten

På myndigheten arbetar drygt 10 000 medarbetare inom många verksamhetsområden.
– Att det är en stor organisation skapar möjligheter till karriärutveckling. Du behöver inte byta arbetsgivare för att byta jobb, avslutar Carolina.

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen är en nationell myndighet som finns i hela landet. Vi har 320 arbetsförmedlingar i elva så kallade marknadsområden. Huvudkontoret finns i Stockholm och Arbetsförmedlingens organisation leds av generaldirektören. Våra övergripande mål är att underlätta för arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra och att prioritera stöd till personer som står långt från arbetsmarknaden. Vår drivkraft är att se människor växa och utvecklas. Läs mer: www.arbetsformedlingen.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Arbetsförmedlingen
It-verksamheten bygger Arbetsförmedlingens tjänster
Läs mer
Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen lockar nya målgrupper
Läs mer
Carolina Emanuelsson står utomhus med stenpelare i bakgrunden.
Arbetsförmedlingen
Allt fler unga vill jobba på Arbetsförmedlingen
Läs mer
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer