2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerade 2022
Årets HR-direktör
Foto: Eva Rydinger
Rättvisa, dynamik och samhällsnytta är tre goda skäl till att världsledande Samsung klättrar som attraktiv arbetsgivare bland studenter och young professionals. Det säger Thomas Holmberg, personaldirektör på Samsung.
Efter en avstickare till life science längtade Thomas Holmberg tillbaka till dynamiken inom telekom, där han tidigare hade arbetat under
sexton år. Idag är han Director Human Resources på Samsung. Kanske är bolaget mest känt för sin mobiltelefoni och tv-apparater men de är även stora inom vitvaror och produkter kopplat till it, som exempelvis skrivbords- och gamingskärmar, SSD-diskar och signagelösningar.
– Jag ville komma tillbaka till en snabbrörlig verksamhet och Samsung är duktiga på att hålla oss sysselsatta! Många blir förvånade när de får
se vilken otrolig mängd produkter vi har, det finns få företag som har den innovationskraft och breda produktportfölj och dessutom driver vi teknikutvecklingen, säger Thomas Holmberg.
Thomas Holmberg
Titel: Director Human Resources.
Utbildning: Linjen för personaloch arbetslivsfrågor, Linköpings universitet, examen 1990.
Om valet är fritt, vart åker du på semester? ”Karibien.”
Samsung är en attraktiv arbetsgivare bland studenter och young professionals. Framgångsfaktorn har varit ett starkt målgruppsfokus och ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Men det finns också goda skäl att stanna kvar.
– Vi har en stark kultur med gott ledarskap och samtalsklimat. Vi har också en utpräglad genomförandekultur. Här blir du sedd för vad du gör och levererar.
Samsung har under de senaste åren arbetat systematiskt med sitt arbetsgivarvarumärke och fått fantastiska resultat. I en bransch som i
stort varit mansdominerad ser man en starkare efterfrågan från kvinnor.
– Kan vi inte spegla samhället på insidan är det svårt att nå kunderna på utsidan. Undersökningar och statistik visar att jämlika företag har högre lönsamhet. Så om vi lyckas med detta kommer vi öka försäljningen och vinna jämlikhet på samma gång – det kallar jag för win win!
Thomas Holmbergs hjärtefråga hänger ihop med detta – att alla har rätt till en rättvis behandling, oavsett var man kommer ifrån.
– Alla ska kunna spänna sin båge utan begränsningar!
Undersökningar visar att generation Z vill ha ett arbete med högre syfte – pengar räcker inte utan produkterna ska göra samhällsnytta. Detta gäller i högsta grad på Samsung också.
– Inte minst nu under Covid-19 och digitaliseringen där till exempel våra mobiler, tablets, laptops och monitorer varit avgörande för skola, arbete och utbildning.
Att göra gott genomsyrar också Samsungs rullande värderingsarbete. Ledorden är excellence, people, integrity, co-prosperity och change. Dessa arbetar man aktivt med att efterleva och man genomför flera initiativ inom organisationen för att uppmuntra och uppmärksamma medarbetare som vill vara med och bidra och göra skillnad, både för Samsung och för samhället.
– Volontärsarbete är ett exempel som vi uppmuntrar. På global nivå har våra medarbetare bidragit med cirka 1 000 000 volontärtimmar per år. Som volontär kan man vara mentor eller extralärare på arbetstid. Vi uppmärksammar också värdeskapande initiativ inom Samsung som stöttar vår innovationskraft och får oss att växa både som individer och företag, avslutar Thomas Holmberg.
Samsung