2021-08-25
Lästid ca 2 min
Nominerade 2022
Årets employer branding-företag
Foto: Anna Nordström och André de Loisted
Utvecklingsmöjligheterna är många på IKEA och styrs av medarbetarnas nyfikenhet och intressen. Filippa Sjögren och Özlem Tan är två av dem som valt att göra karriär på det småländska heminredningsföretaget.
IKEA med rötter i Småland har drygt 217 000 medarbetare världen över. Visionen är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Özlem Tan jobbar inom hr och med arbetsgivarvarumärket. Filippa Sjögren ser till att företaget har rätt produkter på plats till så låg kostnad som möjligt.
– Jag jobbar med människor från hela världen. IKEA består av många bolag som ansvarar för olika delar av affären. Alla brinner för kundmötet, oavsett vilket IKEA-bolag vi jobbar inom, säger Filippa.
Under studietiden fick Filippa prova på rollen som Need Planner på IKEA Components i Älmhult. Hon kände snabbt att hon hamnat på rätt plats.
– IKEA är stort och tryggt och värderingarna stämmer överens med mina egna. Praktikplatsen ledde vidare till sommarjobb som supportspecialist där jag stöttade i frågor som uppstår vid import i länderna där våra varor säljs. Efter sommaren dök mitt nuvarande jobb upp och jag visste redan från praktiken att det passade mig, säger hon och fortsätter:
– Man pratar mycket med sina ledare om vad nästa steg är. Jag siktar på att jobba utomlands i framtiden, kanske i Asien där jag har rest mycket.
Efter studierna började Özlem som projektledarkoordinator för IKEA-katalogen i Älmhult. Tryggheten och stabiliteten i kombination med utvecklingsmöjligheterna och en spännande roll gjorde att han sökte sig till företaget.
– Jag har jobbat med varumärket globalt, varit nationellt tryckansvarig och även arbetat som avdelningschef i varuhuset i Helsingborg, säger han och fortsätter:
– Jag trivdes inte riktigt som chef och det fungerade inte så bra, så jag gick över till att sälja sängar och kök. Där fick jag lära mig vad som betyder mest i ett ledarskap – relationer och människor. Det var världens bästa skola. Senare fick jag en ny chans som avdelningschef och då gick det mycket bättre.
2013 valde Özlem att lämna IKEA för att återvända våren 2020 i den roll han har idag.
– Det lät otroligt spännande. Tjänsten är den perfekta mixen mellan marknadsföring och hr, säger han och fortsätter:
– Jag upplever IKEA som snabbare och mer förändringsbenäget än tidigare. Man tar sin roll att kunna göra skillnad på allvar. Vi tänker exempelvis mycket mer cirkulärt, och 2030 vill vi bara använda återvunnet och förnybart material.
Att utgå från att göra saker tillsammans utgör kärnan i IKEAs företagskultur. Nu är de nominerade till Årets employer branding-företag.
– Vi har fokus på medarbetarna och våra värderingar. Mår vi anställda bra så mår IKEA bra. Då gör man bra ifrån sig på kundmöten och är en god ambassadör, säger Özlem.
– Oavsett vad man jobbar med är varje knapptryck en del av det större kugghjulet för att skapa värde i mötet med kunden och nå vår vision, säger Filippa.
IKEA