Nominerade 2021

IKEA

IKEA skapar en bättre vardag för medarbetare och kunder

2020-11-20

Text: Sara Schedin

Foto: IKEA

Att IKEA är en mycket populär arbetsgivare som alltid prioriterat kultur och goda värderingar är vida känt. Olof Sixten jobbar med rekrytering på företaget och vill att medarbetarna ska må lika bra på jobbet som hemma.

Säg IKEA till vem som helst i Sverige och många får upp en bild i huvudet av Billy-bokhyllor och stora varuhus med platta paket. Men lika många förknippar också varumärket med en attraktiv arbetsgivare som alltid toppar listor över företag där svenskarna helst vill jobba.

Olof Sixten

Titel: Recruiting & Sourcing Manager.
Utbildning: Personalvetarutbildningen, högskolan Östersund/Lunds universitet, examen 1992.
Min favoritprodukt från IKEA: ”Trådlös – smart belysning, funktionellt och bra för att hushålla med vår energi och miljön!”

Likadana värderingar över tid

Olof Sixten har jobbat på olika HR-positioner inom IKEA sedan 1999. Precis som många andra IKEA-medarbetare vittnar om, poängterar Olof att företaget för ett aktivt arbete med sin kultur och värderingar och det spelar stor roll för att man ska uppnå sina mål.
– Min kärlek till det här företaget har vuxit under alla år, att få kombinera en roll inom HR med den humanistiska grundsynen, de värderingar och den affärsvision vi har, gör att det blir oerhört stimulerande och utvecklande. Vår vision, ”Att skapa en bättre vardag för de många människorna”, är lika relevant i dag som för över 75 år sedan när den skapades av Ingvar, säger Olof.

Second hand-butik speglar hållbarhetsfokus

Den närmsta tiden tar IKEA ännu fler steg framåt i sitt hållbarhetsarbete. I Eskilstuna öppnar man till exempel sin första renodlande second hand-butik.
– Det är också en del i att skapa en bättre vardag för de många människorna. Hållbarhet har varit jättehögt prioriterat på IKEA under många år och vi gör nu ytterligare krafttag för att kunna vara en del av lösningen. Vad gäller rekrytering ser vi att unga talanger och kandidater lägger stor vikt vid vad företaget står för och hur man arbetar med bland annat hållbarhet, och jag är övertygad om att vår vision skapar en attraktionskraft hos dem som vill vara en del av den visionen.

Hållbarhetsfrågan är högaktuell både för oss och branschen.

Nya kundmöten under pandemin

Det som händer i världen med pandemin är närvarande i allt IKEA gör just nu. Säkerheten för medarbetare och kunder är det allra
viktigaste för bolaget, och med det i tankarna fokuserar IKEA varje dag på att säkerställa en fungerande verklighet för framtiden.
– Vi arbetar ständigt med att utveckla oss som företag och våra medarbetare.

Pandemin har fört med sig att vi tagit ytterligare steg för att möta våra kunder, exempelvis genom att erbjuda Click & Collect Drive-thru. Många av de bästa idéerna kommer från våra medarbetare som möter kunderna varje dag, vilket känns väldigt inspirerande. Ett annat fokus som är ständigt aktuellt och som ligger Olof varmt om hjärtat är att hela tiden jobba på att bli mer inkluderande som arbetsplats. Genom utvecklingssamtal och kortare ”job chat”-möten försöker man skapa de bästa förutsättningarna för att se till att medarbetarna både trivs och känner att de kan vara sig själva på arbetsplatsen.
– För oss är det självklart att alla ska ta med sig hela sitt jag till jobbet och kunna känna sig som hemma, avslutar Olof.

IKEA

IKEA är ett globalt varumärke, där det förutom varuhusen runtom i världen också finns en hel del andra verksamheter inte minst i södra Sverige. IKEA har en stark värdegrund där bland annat enkelhet, kostnadsmedvetenhet, ödmjukhet och viljestyrka är några av ledorden.

Antal medarbetare: Ingka koncernen, som är den största franchisetagaren av varumärket IKEA har i dag 166 000 anställda. Totalt jobbar dock mer än 217 000 personer för IKEA världen över, genom olika IKEA bolag, under varumärket IKEA.

Läs mer: www.ikea.se/jobb

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

IKEA
Relationer och människor är nyckeln på IKEA
Läs mer
IKEA
Det är människorna som gör IKEA unikt
Läs mer
IKEA
Det är människorna som gör IKEA unikt
Läs mer
KPMG
”Tillit och värderingar” – Jämställdhet i fokus på KPMG
Läs mer