2021-09-08
Lästid: ca 2 minuter
Vinnare 2021
Årets employer branding-person
Foto: Patrik Lundin
På Veidekke värnar man om människorna och dyrkar den kollektiva kraften. Verksamheten styrs av etik och värderingar. Drygt hälften av de 8 200 medarbetarna är den börsnoterade bygg- och anläggningskoncernens näst största ägare.
Skandinaviens fjärde största bygg- och anläggningsföretag erbjuder många möjligheter till karriärutveckling. Kristina Andreasson började på Veidekke som konsult 2012, och har därefter bland annat haft rollen som marknads- och kommunikationschef. Sedan september 2020 sitter hon i koncernledningen med ansvar för kommunikation, varumärke och koncernens krishantering. Hon arbetar i Stockholm varannan vecka och på koncernens huvudkontor i Oslo varannan vecka, under coronapandemin på distans.
– Det är en intressant roll där jag får blicka framåt och arbeta med frågor som spänner över flera länder, verksamheter och funktioner, säger Kristina.
Trots att man idag är en stor börsnoterad koncern är Veidekke fortsatt värderingsstyrt, och hamnar i topp när medarbetarna själva får välja Sveriges bästa arbetsgivare.
– Vi tror att vår unika kultur, vår människosyn och det faktum att vi är värderingsstyrda gör att vi skiljer oss från våra branschkollegor. Vi värnar om människorna och dyrkar det kollektiva, säger Kristina.
Drygt hälften av Veidekkes 8 200 medarbetare är medägare i det börsnoterade företaget.
– Våra medarbetare är näst största ägare i koncernen. Hos oss får kunderna helt enkelt arbeta direkt med ägarna, säger Kristina.
Just nu bygger Veidekke projekt Cederhusen i Hagastaden i centrala Stockholm – ett av de största trähusprojekten i världen i innerstadsmiljö.
– Genom att bygga i massivt trä kan vi reducera koldioxidutsläppen markant. Vi som entreprenör sitter ofta mitt emellan byggherren, konsulterna och underleverantörerna. Men på Veidekke värnar man om människorna och dyrkar den kollektiva kraften. Verksamheten styrs av etik och värderingar. Drygt hälften av de 8 200 medarbetarna är den börsnoterade bygg- och anläggningskoncernens näst största ägare. det har vi en fantastisk möjlighet att påverka det koldioxidavtryck som bygget innebär. Vi satsar mycket på att bidra till en klimatneutral bransch. I Veidekke går kunskap alltid hand i hand med klokskap. Att vilja göra kloka val som är till nytta för fler än oss själva är en grundläggande drivkraft hos oss, säger Kristina.
Kristina har korats till Årets employer brandingperson. Hon betonar att det är ett lagarbete som ligger bakom priset.
– Jag är glad över den fina utveckling som Veidekke har när det gäller arbetsgivarvarumärket i Sverige. Jag har ett stort engagemang och det är klart att det är kul att det smittar av sig och märks, säger hon och fortsätter:
– Utveckling, oavsett genre, innebär alltid hinder och en mängd utmaningar. Jag tror personligen på envis optimism och att man får med sig kraften hos människor genom att bidra med energi och fokus på möjligheter. Veidekkes syn på etik och värderingar lirar väl med vad jag personligen tror på. Målet framåt är att ytterligare öka kännedomen om Veidekke i Sverige och få fler, eller snarare rätt personer att upptäcka guldet på insidan.
Kristina Andreasson
Titel: Koncerndirektör kommunikation och
varumärke.
Utbildning: Bachelor of Honours, marketing and
advertising, London College of Communication,
examen 2002. Statistik, Lunds universitet.
Tips till dem som är på väg att välja arbetsgivare:
”Välj en arbetsgivare där du gillar syftet
och kulturen. Och ta rygg på en bra ledare.”
Antingen/Eller
Distans
Kontor
Lövskogen
Havet
Förrätt
Efterrätt
Spontan
Strukturerad
Veidekke