Årets HR-direktör

Veidekke

Veidekke verkar för en sund byggbransch

2021-09-10

Lästid: ca 2 min

Mia Dahlstrom, Veidekke.

Årets HR-direktör

Foto: Felicia Yllenius

Det fjärde största bygg- och anläggningsföretaget i Skandinavien – Veidekke – värnar om folkhälsan och är en stolt sponsor till Vasaloppet. Nu satsar de vidare internt på hållbar hälsa och ledarutveckling.

Veidekke verkar aktivt för en byggbransch med sund konkurrens och schyssta villkor. De var exempelvis först i branschen med att anlita underentreprenörer i max två led och en könsneutral byggbod där alla ska kunna byta om utan att känna sig obekväm. HR-chefen Mia Dahlström började för tre år sedan och det är den starka kulturen och tilltron till individers och gruppers förmåga som driver henne.

 

– Jag brinner för att utveckla organisationen, individer och grupper, och det är ofantligt tillfredsställande när det lyckas. Jag vill jobba med affärsnyttan genom att bidra med kunskap om människans natur. Det är intressant att se alla perspektiv; mänskligt, ekonomiskt och organisatoriskt, och hitta det affärsmässiga i de insatser vi jobbar med, säger hon.

Sticker ut ur mängden

Mia har korats till Årets HR-direktör inom employer branding. Att Veidekke har en stark historia och tydliga värderingar bidrar till att de sticker ut i en traditionsbunden bransch.
– Veidekke är ett företag som sätter människan i fokus – vi bygger med hjärta. Vi har tagit några viktiga beslut längs resans gång som framförallt handlar om etik och att stå upp för det vi tror på – det skapar en intern stolthet som även börjar synas utåt, säger Mia och fortsätter:
– Alla medarbetare erbjuds dessutom att köpa aktier till ett reducerat pris varje år, och 50 procent av medarbetarna äger 15 procent av bolaget i aktier. Det ger ett stolt ägarskap.

Hållbar hälsa

Just nu pågår arbetet med att formulera en strategi för hållbar hälsa. Syftet är att ge förutsättningar för medarbetare att må bra på jobbet och ha energi över till familjeliv och fritidsintressen.
– Det gör att vi får roligare tillsammans, vi fattar bättre beslut, orkar mer och jobbar säkrare. Det är många frågor som bygger hälsa, som kultur- och ledarskapsfrågor och hur man organiserar sig, säger Mia.

Utmanande satsning

Veidekke har inlett ett värdskap med Vasaloppet med fokus på folkhälsan i samhället. Nästa steg i arbetet med hållbar hälsa är en ledarsatsning utöver det vanliga. Under en längre tid förbereds individer, chefer och grupper fysiskt, mentalt och praktiskt för att kunna bestiga Nordeuropas högsta berg, Galdhöpiggen i Norge.

 

– Det är en utmaning som är ganska lik vår projektverksamhet. Båda handlar om att jobba mot givna mål, göra riskbedömningar, planera, titta på gruppers styrkor och svagheter och förbereda sig själv fysiskt och mentalt för att klara utmaningen. Det är resan som är målet, säger Mia och fortsätter:

 

– I dagsläget har cirka 100 chefer förberett sig för utmaningen, och nu tittar vi på hur vi praktiskt sprider det vidare till alla medarbetare i Sverige. Att driva den här satsningen i samarbete med styrgruppen och med interna och externa representanter är det roligaste jag har gjort under mitt yrkesverksamma liv.

Text: Tina Lindström Carlsson

Mia Dahlström

Titel: HR-chef.

Utbildning (skola och examensår): Personal- och organisationsteori, Fil. kand. psykologi inriktning arbetsvetenskap, Karlstad universitet, examen 2003.

Tips till de som är på väg ut i arbetslivet: ”Var nyfiken och sök utveckling i allt, även motgångar. Du lär dig av allt du får vara med om.”

Boktips: ”’Där kräftorna sjunger’ av Delia Owens. Det är en stämningsfylld berättelse.”

Antingen/Eller

Kaffe

Te

Distans

Kontor

Spontan

Strukturerad

Havet

Skogen

Veidekke

Veidekke startade med vägbeläggning i Norge redan 1936 och har sedan dess byggt samhälle och infrastruktur i Sverige, Norge och Danmark. Idag är vi Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag. Veidekke kännetecknas av en stark företagskultur som tror på att engagemang och involvering är grunden för all framgång. De senaste fem åren har Veidekke vuxit i Sverige och har som mål att bli den bästa aktören på den svenska marknaden, detta utan att tumma på Veidekkes långsiktiga och hållbara strategi och arbetssätt. Läs mer: www.veidekke.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Veidekke
Veidekkes unika kultur bygger på en gedigen grund
Läs mer
Veidekke
Veidekkes hjärtliga kamp för en schysstare bransch
Läs mer
Kristina Andreasson och Mia Dahlström sitter i varsin fåtölj.
Veidekke
Stark etik och varm kultur på Veidekke
Läs mer
IKEA
Relationer och människor är nyckeln på IKEA
Läs mer