Årets employer branding-person

Veidekke

Veidekkes unika kultur bygger på en gedigen grund

2021-09-08

Lästid: ca 2 minuter

Vinnare 2021

Årets employer branding-person

Foto: Patrik Lundin

På Veidekke värnar man om människorna och dyrkar den kollektiva kraften. Verksamheten styrs av etik och värderingar. Drygt hälften av de 8 200 medarbetarna är den börsnoterade bygg- och anläggningskoncernens näst största ägare.

Skandinaviens fjärde största bygg- och anläggningsföretag erbjuder många möjligheter till karriärutveckling. Kristina Andreasson började på Veidekke som konsult 2012, och har därefter bland annat haft rollen som marknads- och kommunikationschef. Sedan september 2020 sitter hon i koncernledningen med ansvar för kommunikation, varumärke och koncernens krishantering. Hon arbetar i Stockholm varannan vecka och på koncernens huvudkontor i Oslo varannan vecka, under coronapandemin på distans.

 

– Det är en intressant roll där jag får blicka framåt och arbeta med frågor som spänner över flera länder, verksamheter och funktioner, säger Kristina.

En stark kultur

Trots att man idag är en stor börsnoterad koncern är Veidekke fortsatt värderingsstyrt, och hamnar i topp när medarbetarna själva får välja Sveriges bästa arbetsgivare.

 

– Vi tror att vår unika kultur, vår människosyn och det faktum att vi är värderingsstyrda gör att vi skiljer oss från våra branschkollegor. Vi värnar om människorna och dyrkar det kollektiva, säger Kristina.

Drygt hälften av Veidekkes 8 200 medarbetare är medägare i det börsnoterade företaget.

 

– Våra medarbetare är näst största ägare i koncernen. Hos oss får kunderna helt enkelt arbeta direkt med ägarna, säger Kristina.

Mot en klimatneutral framtid

Just nu bygger Veidekke projekt Cederhusen i Hagastaden i centrala Stockholm – ett av de största trähusprojekten i världen i innerstadsmiljö.

 

– Genom att bygga i massivt trä kan vi reducera koldioxidutsläppen markant. Vi som entreprenör sitter ofta mitt emellan byggherren, konsulterna och underleverantörerna. Men på Veidekke värnar man om människorna och dyrkar den kollektiva kraften. Verksamheten styrs av etik och värderingar. Drygt hälften av de 8 200 medarbetarna är den börsnoterade bygg- och anläggningskoncernens näst största ägare. det har vi en fantastisk möjlighet att påverka det koldioxidavtryck som bygget innebär. Vi satsar mycket på att bidra till en klimatneutral bransch. I Veidekke går kunskap alltid hand i hand med klokskap. Att vilja göra kloka val som är till nytta för fler än oss själva är en grundläggande drivkraft hos oss, säger Kristina.

Envis optimism

Kristina har korats till Årets employer brandingperson. Hon betonar att det är ett lagarbete som ligger bakom priset.

 

– Jag är glad över den fina utveckling som Veidekke har när det gäller arbetsgivarvarumärket i Sverige. Jag har ett stort engagemang och det är klart att det är kul att det smittar av sig och märks, säger hon och fortsätter:

 

– Utveckling, oavsett genre, innebär alltid hinder och en mängd utmaningar. Jag tror personligen på envis optimism och att man får med sig kraften hos människor genom att bidra med energi och fokus på möjligheter. Veidekkes syn på etik och värderingar lirar väl med vad jag personligen tror på. Målet framåt är att ytterligare öka kännedomen om Veidekke i Sverige och få fler, eller snarare rätt personer att upptäcka guldet på insidan.

Kristina Andreasson

Titel: Koncerndirektör kommunikation och
varumärke.
Utbildning: Bachelor of Honours, marketing and
advertising, London College of Communication,
examen 2002. Statistik, Lunds universitet.
Tips till dem som är på väg att välja arbetsgivare:
”Välj en arbetsgivare där du gillar syftet
och kulturen. Och ta rygg på en bra ledare.”

Text: Tina Lindström Carlsson

Antingen/Eller

Distans

Kontor

Lövskogen

Havet

Förrätt

Efterrätt

Spontan

Strukturerad

Veidekke

Veidekke startade med vägbeläggning i Norge redan 1936 och har sedan dess byggt samhälle och infrastruktur i Sverige, Norge och Danmark. Idag är vi Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag. Veidekke kännetecknas av en stark företagskultur som tror på att engagemang och involvering är grunden för all framgång. De senaste fem åren har Veidekke vuxit i Sverige och har som mål att bli den bästa aktören på den svenska marknaden, detta utan att tumma på Veidekkes långsiktiga och hållbara strategi och arbetssätt. Läs mer: www.veidekke.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Mia Dahlstrom, Veidekke.
Veidekke
Veidekke verkar för en sund byggbransch
Läs mer
Veidekke
Veidekkes hjärtliga kamp för en schysstare bransch
Läs mer
Kristina Andreasson och Mia Dahlström sitter i varsin fåtölj.
Veidekke
Stark etik och varm kultur på Veidekke
Läs mer
SEB
Medarbetarberättelser lockar talanger till SEB
Läs mer