2021-10-04
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets employer branding-manager
Foto: André de Loisted
One Nordic bygger och utvecklar Sveriges energiinfrastruktur – och massiva investeringar för energiomställningen gör att bolaget växer och nyanställer. Genom trainee och lärlingsprogram säkrar de nästa generations medarbetare till bolaget och branschen.
Med sina drygt 1 000 medarbetare är ONE Nordic en av Sveriges ledande leverantörer av tekniska konsulttjänster, entreprenader och underhåll inom energisektorn. Emmeli Häggström som har arbetat med företagets kommunikation och varumärke under många år har vunnit titeln Årets employer branding-manager.
– Employer branding är en viktig fråga i bolagets koncernledning och styrelse. Att få äran att tillsammans med HR-avdelningen driva det arbetet både strategiskt och operativt är väldigt spännande, säger hon.
Emmeli Häggström
Titel: Konsult och tidigare Communication & Brand Manager på ONE Nordic.
Utbildning: Fil. kand. i medieoch kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1997. Strategic Brand Management och Digital Marketing, IHM. Grafisk formgivning, Berghs School of Communication.
Vad ger dig energi? ”Min familj och vänner, dans, promenader, segling och böcker.”
Emmeli berättar om ett strategiskt, konsekvent och hårt arbete kring employer branding som pågått under de senaste fem åren. ONE Nordics trainee- och lärlingsprogram och skolsamarbeten är exempel på insatser som bidrar till att locka nästa generation till företaget och energibranschen.
– Det arbetet har lönat sig. Vi ses som en väldigt attraktiv arbetsgivare i branschen. Våra medarbetare trivs och stannar och vi har lätt att nyanställa de bästa. Vi har till största del använt oss av marknadsföring i sociala media-flöden samt drivit digitala rekryteringskampanjer vilket är spännande, säger hon.
Hela energibranschen står inför stora kompetensutmaningar och ONE Nordic med vd:n Jonas Arvidsson i spetsen brinner för ämnet.
– Vår vd driver frågan ”Morgondagens arbetskraft en ödesfråga för branschen” tillsammans med våra kunder och branschorganisationer. Vi blir exempelvis inbjudna till debatter i forum där politiker deltar för att diskutera frågan, säger Emmeli.
Antingen/Eller
Uppkopplad
Avkopplad
Kontor
Distans
Soluppgång
Solnedgång
Staden
Landet
ONE Nordic arbetar med de största energiinfrastrukturprojekten i Sverige – och det rör sig om en tillväxtbransch där man får vara en aktiv del i att bygga nästa generations energisamhälle. Nya kunduppdrag gör att företaget just nu anställer för fullt.
– Vägen till nollutsläpp går genom miljardinvesteringar i elnätet. För att leva upp till Parisavtalet och FN:s globala klimatmål har vi ett svenskt klimatmål som innebär ett nollutsläpp av växthusgaser till 2045. Det är ett mål som kräver en enorm energiomställning, säger Emmeli.
“Våra medarbetare är den viktigaste framgångsfaktorn.”
Hälsa, kvalitet, säkerhet och miljö är viktiga delar på ONE Nordic. Ledorden för att skapa arbetstrivsel, engagemang och prestation i organisationen är delaktighet, fokus och tydliga mål.
– Våra medarbetare är den viktigaste framgångsfaktorn. Med avdelningar och etableringar på ett 40-tal orter runtom i Sverige har ONE Nordic exempelvis valt att arbeta med en decentraliserad organisation där man har roligt tillsammans och arbetar mot ett gemensamt mål. Det innebär ett stort lokalt mandat, men också ett stort ansvar på såväl ledarskapsnivå som på individnivå. I vår interna och externa kommunikation lyfter vi fram de goda exempel och framgångsberättelser som alla våra duktiga medarbetare utför varje dag.
ONE Nordic