2021-11-08
Estimerad lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets vd
Foto: Felicia Yllenius
Medarbetarnas engagemang och starka driv bidrar till att ta PostNord in i framtiden. Koncernen utvecklar verksamheten med en ny affärsmodell, innovation och samarbeten. Samtidigt har de fokus på att vara fossilfria i hela logistikkedjan år 2030.
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Annemarie Gardshol, vd och koncernchef, drivs av att se människor lyckas.
– Att jobba i en organisation där vi strävar mot att göra varandra framgångsrika är väldigt belönande, säger hon och fortsätter:
– Vi är i en spännande förändringsfas där vi måste vara snabba, innovativa och utveckla lösningar som verkligen gör skillnad i vardagen. Det gäller att ställa om och hitta den nya affärsmodellen som ska göra oss framgångsrika framåt. Företaget har funnits i nästan 400 år och vi vill säkerställa att det finns kvar i minst 400 år till. Det är en häftig resa att vara med på!
Annemarie Gardshol
Titel: Koncernchef.
Utbildning: Civilingenjör inom industriell ekonomi, Chalmers tekniska högskola, examen 1991. Robotteknik, Imperial College of Science and Technology, London, examen 1991.
Vad ger dig energi? ”Att försätta mig i en tillvaro som känns kravlös men som kräver närvaro. Paradoxalt nog kan detta vara när jag klättrar i berg eller har ett riktigt fysiskt träningspass.”
Annemarie har korats till Årets vd inom employer branding. Hon leder koncernen som har 28 000 medarbetare varav 20 000 i Sverige.
– Genom att förlösa kraften hos våra fantastiska medarbetare har vi kunnat leverera på ett viktigt kundlöfte, och det har gjort skillnad för PostNord som varumärke, säger hon och fortsätter:
– Våra medarbetare känner ett stort ansvar och är stolta över det. Och stoltheten ökar, det ser vi i våra medarbetarundersökningar.
Råd till den som är ny på jobbet?
”Gräv där du står och fokusera på uppgiften. Var nyfiken och lösningsorienterad. Våga lita på dig själv men våga också lyssna på de som tror på dig och våga ta möjligheterna när de kommer. Bygg relationer.”
Koncernen har siktet inställt på att vara fossilfria till 2030. Verksamheten har tusentals fordon som kör över hela Norden varje dag och alla ska bli fossilfria. Flera projekt pågår för att nå målet, till exempel ett som går ut på att minska luften i förpackningar.
– Vi kommer att driva pilotprojekt, vi samarbetar med leverantörer och nyttjar nya typer av fordon och drivmedel för att nå målet. Vi använder modern teknik som AI och machine learning för att öka kvaliteten i våra beslut. Samtidigt är vi med och påverkar samhället genom att leda branschen in i den koldioxidneutrala ekonomin, säger Annemarie och
fortsätter:
– PostNord är som en pralinask. Här finns det många olika arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Annemarie väljer:
Podcast
Bok
Ringa
Mejla
Uppkopplad
Avkopplad
Havet
Skogen
Ledarna på PostNord utbildas i ekonomi och förändringsledning, men får även fördjupning i hur vi människor fungerar när vi ställs inför utmaningar.
– Vi är ett bolag som måste uppfattas som pålitligt. Därför pratar vi mycket om vårt ABC-ledarskap: accountable, brave, committed. Det handlar bland annat om att ta ansvar för sin egen del och för helheten. Att vara modig och våga möta kunderna och medarbetarna i förändringen. För att skapa engagemang hos andra måste du själv vara genuint engagerad. Då får du ut den positiva kraften som finns i alla medarbetare, säger Annemarie och fortsätter:
– Modernt ledarskap är en färskvara som alla ledare behöver tränas i. Att säkerställa att vi blir en lärande organisation innebär att leda sig själv, inte bara andra. Att se möjligheter, våga testa, men också att våga se misstag som en möjlighet att göra något bättre.
PostNord