2022-12-02
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2022
Årets employer branding-team
Foto: Kristofer Hedlund
Nyfikenhet, ett starkt team och en vilja att söka inspiration utanför den egna branschen. Det beskriver Lisa Yllequist och Helena Corneliusson som tre nycklar till framgångarna för Skanskas arbetsgivarvarumärke.
Att vara ett multinationellt företag inom byggbranschen innebär att man erbjuder en stor bredd av roller. Skanska har behov av en mängd kompetenser. Utöver rollerna inom byggproduktionen har man även allt från it och teknik till utvecklande verksamheter och – såklart – employer branding.
Lisa Yllequist
Titel: Chef employer branding.
Utbildning: Projektledning och entreprenörskap, N3P. Påbyggnad inom arbetspsykologi, kommunikation och ledarskap.
Lyssnar helst på: ”Poddar inom alla möjliga genrer.”
På Skanska finns en grupp på fem medarbetare som jobbar heltid med employer branding. Lisa Yllequist är chef för teamet där bland andra Helena Corneliusson jobbar. Båda nämner bredden bland kompetenser på Skanska som en av sakerna som gör jobbet roligt och varierande.
– Vi ansvarar för vårt arbetsgivarvarumärke i Sverige. Det innefattar allt från studenter och juniora till seniora specialister, som ska få en sann och attraktiv bild av att arbeta på Skanska. Det är en stor och varierande målgrupp, så vi måste dels hålla ihop budskapet om vad Skanska är, dels hitta sätt att kommunicera de mer specifika områdena som lockar olika personer och kompetenser. Det är en stor del i varför det är så kul att jobba med employer branding, säger Lisa Yllequist.
Helena Corneliusson
Titel: Employer branding specialist.
Utbildning: Turismvetenskap med inriktning företagsekonomi, Linnéuniversitetet Kalmar.
Lyssnar helst på: ”Allt med Lizzo.”
Både Lisa och Helena har jobbat i teamet i flera år och bland annat sett hur pandemi och ett förändrat världsläge påverkat vad människor värdesätter i en arbetsgivare.
– Just nu är det tydligt att trygghet och stabilitet i kombination med flexibilitet står högt upp på önskelistan. Vi har en ständigt föränderlig marknad där världsläget påverkar människors preferenser, vilket är ytterligare en aspekt som gör vårt arbete varierande och roligt. Det innebär att det är väldigt viktigt för oss att vara ute på event och mässor, samt att ta del av trendspaningar för att känna hur vindarna blåser och i nästa steg kunna agera på det för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare, säger Helena.
Filmer, sociala medier, storytelling, kampanjer med mera. Skanska jobbar på bred front med olika plattformar att visa upp sitt arbetsgivarvarumärke på. Dels för att kandidatmålgruppen är bred, dels för att Skanska bokstavligt talat jobbar med att bygga ett bättre samhälle.
– I ett bättre samhälle ingår förutom god infrastruktur mycket mer, till exempel arbete med innovation och att vi tar ansvar för våra utmaningar inom klimat och social hållbarhet. Det är viktigt att förstå hur allt hänger samman när man jobbar med sitt employer brand. Vi behöver förmedla en tydlig bild av oss som arbetsgivare och vad man kan förvänta sig när man blir en ”Skansking”. Men även vad vi förväntar oss av de som blir en del av vårt bolag. Att få göra det tillsammans med mitt nyfikna och drivna team är enormt kul, säger Lisa, och Helena tillägger:
– Alla i teamet får stort förtroende och mandat att testa nya saker. Jag tror det är vad som gör oss framgångsrika.
Skanska