2020-09-22

Årets employer branding-manager

Skanska

Skanska – ett internationellt företag med familjär värme

Text: Elsa Sjögren

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets employer branding-manager

En kombination av hjärta och hjärna gör Skanska till ett populärt val när studenter ska välja arbetsgivare. Det internationella företaget erbjuder goda möjligheter till utveckling samtidigt som man skapat en varm och familjär företagskultur.

Att hela tiden vara relevanta och hålla örat mot rälsen har gjort bygg- och projektutvecklingsbolaget Skanska framgångsrika i sitt employer branding-arbete. Lisa Yllequist, gruppchef employer branding, menar att framgångarna görs möjliga genom medarbetarnas engagemang samt ett tätt sam- arbete mellan HR, kommunikation och de olika verksamhetsgrenarna. Man har dessutom ett team som jobbar dedikerat med dessa frågor och ett starkt stöd från ledningen.
– Vi når framgång genom att koppla ihop hjärna och hjärta. Det finns en långsiktig strategi, men även en flexibilitet för vad som händer här och nu, säger Lisa.

Lisa Yllequist

Titel: Gruppchef employer branding.
Utbildning: Projektledning och entreprenörskap, N3P, examen 2009. Påbyggnad inom arbetspsykologi, kommunikation och ledarskap.
Vilken är din favoritbyggnad i Sverige? Öresundsbron.

Hjärtlig företagskultur

Trots bolagets storlek beskriver medarbetare Skanskas företagskultur som varm, familjär och hjärtlig. Det är något som Lisa tror gör dem unika. Omtanken för medarbetarna syns även i satsningarna på de anställdas hälsa och arbetsglädje. De uppmuntras och inspireras både till fysisk rörelse och träning samt mental återhämtning.

– För oss som ett stort bygg- och projektutvecklingsbolag kommer säkerheten alltid först, därför är våra medarbetares fysiska och psykiska välbefinnande avgörande. Vi är varandras arbetsmiljö och tillsammans skapar vi en inkluderande, trivsam och trygg arbetsplats.

Driver förändring

Skanska grundades 1887 och har under drygt 130 år vuxit och utvecklats till att bli mycket mer än ett byggbolag, vilket resulterat i en enorm bredd av utvecklingsmöjligheter för den som visar framfötterna. Företagets fokus på innovations- och digitaliseringsarbete öppnar upp för nya specialistområden och roller, vilket ställer krav på ett brett spektrum av kompetens. För att lösa denna utmaning arbetar man både med att rekrytera personer med olika kompetenser och perspektiv samtidigt som man utbildar och vidareutvecklar befintliga medarbetare.
– Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla vårt arbete och våra initiativ. På Skanska är vi bra på att bygga vidare på medarbetarnas egna drivkrafter och den förmåga vi har att utvecklas och lära oss genom livet, säger Lisa.

Viktigt att dela kunskap

Klimatfrågan är en av mänsklighetens stora utmaningar och ett viktigt fokus för Skanska är att ta ansvar för kommande generationer genom att bidra med smarta lösningar. För att möjliggöra och påskynda en klimatomställning har bolaget drivit arbetet med att ta fram bygg- sektorns gemensamma färdplan för klimatneutralitet genom hela värdekedjan fram till år 2045.
– Det finns otroligt mycket som jag är stolt över på Skanska. Men jag känner extra stolthet och glädje över vårt arbete med att dela kunskap, gå i spetsen för hållbarhet och hur vi driver innovation och utveckling i samarbete med våra kunder och andra bolag. Det är tillsammans som vi kan bygga framtidens hållbara och smarta samhälle.

Skanska

Skanska skapar hållbara lösningar inom bygg- och anläggning, infrastruktur, bostäder och kommersiella lokaler. Just nu driver vi tusentals projekt i Norden, Centraleuropa, UK och USA. Våra medarbetare bidrar till vår framgång och att vi idag är ett av världens största byggföretag. Vi är fler än 38 000 kunniga och passionerade medarbetare globalt, varav 9 000 finns i Sverige. Med utgångspunkt i våra starka värderingar utvecklar vi våra medarbetare och vår verksamhet. Välkommen att bygga ett bättre och grönare samhälle tillsammans med oss!

Läs mer: www.skanska.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Skanska
Skanska fokuserar på välmående och säkerhet
Läs mer
Skanska
Starka värderingar och gott ledarskap på Skanska
Läs mer
CGI
CGI kombinerar global styrka med lokal närvaro
Läs mer
Malmö 200618
Emmeli Häggström på One Nordic.
ONE Nordic
ONE Nordic bygger det nya energisamhället
Läs mer