2023-12-05
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-företag
Foto: Felicia Yllenius
Tillsammans med en passion för mat och människor är det butikschefer och medarbetare som är hjältarna på Hemköp/Tempo. I år plockar butikskedjan hem vinnarkransen och kan stoltsera som bästa employer branding-företag
Hemköp/Tempo kan vara en språngbräda in i arbetslivet, även för den som står långt från arbetsmarknaden. Det menar Charlotte Welin Zetterlund, HR-chef på Hemköp/Tempo.
– Alla är välkomna hos oss. Hit kan man komma utan erfarenhet och göra karriär! Vi tror på mångfald och inkludering och har ett ansvar att göra skillnad på riktigt. För att öka mångfalden hos oss samarbetar vi bland annat med Mångfaldsbyrån och Kompetenskompassen och rekryterar nyanlända och döva till våra butiker. Vår verksamhet ska spegla samhället som vi verkar i.
Förra året var Hemköp/Tempo nominerade till Årets employer branding-företag, och i år knep de förstaplatsen. Charlotte Welin Zetterlund tror att vinsten beror på att bolagen har tagit flera initiativ för att ytterligare stärka möjligheten till kompetensutveckling. De har också arbetat för att öka sin synlighet utåt.
– Det är jätteroligt och många känslor som bubblar. Det är superkul att man riktar blicken mot oss. Och också en ära, särskilt då vi är den enda aktören från dagligvarubranschen. Jag hoppas och tror att det är våra medarbetare som har spridit ryktet om oss som en god arbetsgivare. Det är de som är stjärnorna alla dagar i veckan och våra hjältar.
Charlotte Welin Zetterlund
Titel: HR-chef.
Utbildning: Personal och arbetsvetenskap, Linköpings universitet, examen 1997.
Vilket är ditt smultronställe? ”Fiskebäckskil på Västkusten och fjällen på vintern!”
Charlotte Welin Zetterlunds motto i sitt uppdrag som HR-chef är att ”attrahera, utveckla och behålla medarbetare”. En viktig grundbult i detta arbete är Axfood-akademin som stödjer medarbetarna i deras karriär och utveckling. Såväl obligatoriska utbildningar samt ett smörgåsbord av andra anpassade utbildningar finns att tillgå. Vilka utbildningar medarbetarna bör gå planeras med den närmsta chefen.
– Det är mångas saker som har förbättrats hos oss under det senaste året och vi ser resultatetmi kontakten med våra kunder. De är nöjda och upplever ett hemtrevligt kundbemötande. Vi har också tagit fram tydliga karriärvägar och alla medarbetare har en tydlig utvecklingsplan. Många rör sig internt, till exempel från butiksledet, till teambutikchef, butikschef och vidare till supportkontoret. Ledarskap är en annan viktig satsning som börjar i butiken. När vi är bra ledare trivs våra medarbetare på jobbet och stannar kvar.
Inom bolaget finns en uttalad passion för mat och människor. Att främja hållbara matval är ett ständigt aktuellt ämne och pågående dialog. På frågan om man måste vara intresserad av mat för en anställning på Hemköp/Tempo svarar Charlotte Welin Zetterlund att det givetvis inte är ett krav men att det är många matälskande människor som söker sig till bolaget.
– Man dras in i det om inte annat! På måndagsmorgnarna går diskussionerna om bästa receptet och helgens grillning varma. Det finns ett stort matfokus, helt enkelt, vilket är otroligt roligt. Det syns även i våra butiker där personalen gärna tipsar om mat och recept. Det är den utveckling vi vill ha, det där lilla extra när man kommer till oss, säger hon.
Hemköp/Tempo